עששת – מה היא עושה לשיניים ומדוע חשוב כל כך לטפל בה בזמן
top of page
  • מערכת לבריאות

עששת – מה היא עושה לשיניים ומדוע חשוב כל כך לטפל בה בזמן


גופינו מתמודד כל ימי חייו עם גורמים מזהמים ועושה זאת בצורה מצויינת כל עוד מדובר באיברים פנימיים. לעומת זאת, לגופינו קשה להתמודד עם זיהומים אשר תוקפים את איבריו החיצוניים ובמיוחד השיניים אשר חשופות באופן מתמיד לתנאים אופטימליים להתפתחות ושגשוג חיידקים. אחת המחלות אשר קשורות לזיהום חיידקי של השיניים היא העששת.

מהי העששת?

עששת מוגדרת כמחלה אשר גורמת לריקבון השיניים בעקבות זיהום חיידקי ממושך. חיידקים אנארוביים (חיים ברמות חמצן נמוכות) אשר התבססו להם בנישות על גבי השיניים, מייצרים בתהליכי יצירת האנרגיה שלהם חומצה לקטית ובכך גורמים לרמות pH מקומיות נמוכות (חומציות גבוהה). החומצה הלקטית פוגעת בשכבת ההגנה הראשונה של השיניים והופכת את השן לחדירה יותר כלפי חיידקים אלו. השכבה הבאה אשר נפרצת היא שכבת הדנטין, מה שגורם ליצירת "חורים בשיניים". כאשר העששת אינה מטופלת בזמן והחורים נשארים פתוחים, החיידקים מסוגלים להגיע גם אל איזור מוך השן - האזור בשיניים אשר מכיל כלי דם ועצבים.

מהם נזקי העששת?

עששת בשיניים עלולה להביא בטווח הזמן הקרוב לחורים בשיניים והפיכת השיניים לרגישות למגע, לחום וקור ולטעמים שונים. בטווח זמן הביניים, העששת עלולה להתפשט לשיניים נוספות ולפתח שכבת הגנה קשוחה אשר נקראת פלאק (plaque). חדירת העששת לעומק שכבות השיניים השונות עלולה להגיע עד מוך השן ולדלקות חמורות המחייבות טיפול שורש. בטווח הזמן הארוך עלולה להתפתח דלקת חריפה אשר תפגע ביציבות השן. יש לציין כי עששת בשיניים מביאה לסבל רב, ריח פה לא נעים ופגיעה אסטטית משמעותית.


טיפול בעששת אצל רופא שיניים

מדוע חשוב לטפל בעששת בזמן?

עששת השיניים הינה תהליך פרוגרסיבי אשר צובר תאוצה ללא טיפול נאות ובזמן. כאשר עששת מטופלת בזמן ניתן ע"י הליכים פשוטים ולא יקרים להימנע מטיפולי שורש, כתרים ואיבוד שיניים שלא לצורך. כיצד ניתן למנוע את התפתחות העששת? באופן כללי, ניתן למנוע את הופעת העששת או השתרשותה בשיניים ע"י תזונה נכונה דלת סוכרים פשוטים, צחצוח שנים מוקפד ונכון, שימוש בחוט דנטלי וביקורים קבועים ומסודרים אצל השיננית שלך או אצל אחד מרופאי השיניים המומלצים.

bottom of page