פצעים בפה, יובש בפה, שיניים מתפוררות - דברים שמספרות השיניים על בריאות
top of page
  • מערכת לבריאות

דברים שמספרות השיניים על בריאותכם


כמה מהמסרים היוצאים מפיכם אינם עוברים דרך מיתרי הקול. מסתבר שהשיניים, החניכיים והרקמות שמסביב מדברים בקול חזק וברור, ומספרים על מצבכם הבריאותי הכללי. הפה מחובר לגוף כולו, ומצבו משפיע רבות על מערכות ועל תהליכים אחרים בגוף. גם ההפך נכון - תהליכים המתרחשים בגוף יכולים להתבטא גם בפה.

על כן כדאי לשים לב לסימני האזהרה שלהלן, ולגשת לבדיקה אצל רופא שיניים או אצל רופא כללי אם הם מופיעים:

פצעים בפה שאינם מחלימים

מעידים על: סרטן הפה רבים נוהגים ללעוס את פנים הלחיים שלהם בשעת עצבנות. אחרים נושכים לעתים את החניכיים בטעות, וגורמים לפצע, אבל כאשר פצע פתוח בפה אינו מחלים תוך שבוע-שבועיים, תמיד מצדיק הדבר פנייה לרופא שיניים או לרופא כללי. כולנו פוצעים את רקמות הפה שלנו, אבל אם אזור מסוים משנה צבעו ללבן או לאדום במקום ורוד בריא, ואינו חוזר לעצמו לאורך זמן, יש לבדוק את המצב כדי לשלול את סרטן הפה. לפי המכון האמריקני לחקר הסרטן, יותר מ-21,000 גברים ומ-9000 נשים מאובחנים בסרטן הפה בארה"ב מדי שנה, מרביתם מעל גיל 60. שיעור התמותה מסרטן זה עומד על 65%, זאת מפני שבדרך כלל מאבחנים אותו מאוחר מדי. מעשנים נמצאים בסיכון גבוה פי שישה לחלות בסרטן הפה, אבל מקרה אחד מכל ארבעה של סרטן זה מופיע אצל אדם שאינו מעשן.

תסמינים נוספים: פצעי פה חשודים נוטים להיות בולטים ובעלי גבולות אדומים או לבנים (או שילוב של השניים). הם עשויים להופיע מתחת ללשון, במקום שקשה לראותם. תסמינים נוספים הם דימום ואובדן תחושה, אבל לעתים הסימן היחיד הוא אותו פצע שאינו מחלים. לאחר זיהוי ויזואלי מבצעים בדרך כלל ביופסיה לאימות החשד.

יובש בפה

מעיד על: תסמונת סיוגרן, סוכרת ליובש בפה יש גורמים רבים, מהתייבשות ואלרגיות ועד עישון והחלפת תרופות (למעשה, יובש בפה נמנה עם תופעות הלוואי של מאות תרופות, מנוגדי דיכאון וחרדות ועד נוגדי עצירות, וממרפי שרירים ועד אנטיהיסטמינים), אבל מחסור ברוק מהווה גם סימן אזהרה ראשוני לשתי מחלות אוטואימיוניות (שבהן תוקפת מערכת החיסון את הגוף עצמו), שאינן קשורות לאף תרופה: תסמונת סיוגרן (Sjogren’s syndrome) וסוכרת.

בתסמונת סיוגרן תוקפים תאי הדם הלבנים של הגוף את הבלוטות המייצרות נוזלים, מסיבות בלתי ידועות. ארבעה מיליון אמריקנים סובלים מהתסמונת, 90% מתוכם נשים. מסוכרת מסוג 1 או 2, מחלה מטבולית המתאפיינת ברמות סוכר גבוהות בדם, סובלים בארה"ב 24 מיליון בני אדם. תסמינים נוספים: עם סימני הסוכרת נמנים גם צמא עז, עקצוצים בכפות הידיים והרגליים, השתנה תכופה, ראייה מטושטשת וירידה במשקל. בתסמונת סיוגרן מורגש יובש בעיניים בנוסף לפה, אבל הגוף כולו מושפע גם כן. מכיוון שתסמיני סיוגרן מחקים מחלות אחרות (כגון סוכרת), מטופלים רבים אינם מאובחנים נכונה ורק לאחר מספר שנים זוכים לאבחנה המדויקת של התסמונת.


דברים שמספרות השיניים על בריאותכם

שיניים שטוחות ושחוקות בלוויית כאבי ראש

מעידים על: לחץ כבד רבים מופתעים לגלות שהם חורקים שיניים - הם הרי עושים זאת בשנתם ועל כן אינם מודעים לכך. הם אינם קולטים איזה מחיר עלול לחץ כבד לגבות מגופם. חריקת השיניים במשך שנת הלילה היא סימן נפוץ למתח רגשי או פסיכולוגי. יש המבחינים ששיניהם שטוחות יחסית בהביטם במראה, ויש החשים זאת באמצעות הלשון. גם הלסת עשויה לכאוב עקב נעילתה. סימנים נוספים: כאבי ראש הנגרמים מעוויתות בשרירים בעת חריקת השיניים. לעתים מקרין הכאב מהפה ומהראש במורד הצוואר אל הגב העליון. בעת השינה תוכלו להשתמש במגיני פה כדי להקל על התסמינים ולהגן על השיניים.

שיניים סדוקות ומתפוררות

מעידים על: מחלת ההחזר הוושתי מבוגרים בגיל העמידה והלאה עלולים לסבול משיניים סדוקות או מתפוררות, והאמייל הופך דק וכמעט שקוף. שחיקה זו אינה תופעה טבעית הנלווית לתהליך ההזדקנות - למעשה, היא עלולה להתרחש בכל גיל. התפרקות השיניים נגרמת בדרך כלל מחומצה העולה מן הקיבה וממיסה אותן. הסיבה: מחלת ההחזר הוושתי (Gastroesophageal reflux disease - GERD). המחלה גורמת לחומצות הקיבה החזקות להצטבר במעלה הוושת, ומשם קצרה הדרך לפה. זוהי הפרעה כרונית הנגרמת עקב נזק לשסתום המפריד בין הקיבה לבין הוושת, או עקב שינויים אחרים בו. תסמינים נוספים: יובש בפה וצרבת הם תסמינים נפוצים למחלה, אבל אצל קשישים המטופלים אצל אנשי מקצוע - בבית אבות למשל - עלול הדיווח על קיומם "ליפול בין הכיסאות". שיניים בקועות או סדוקות אצל צעירים מעידות גם על הפרעת אכילה מסוג בולימיה, הכרוכה בעידוד הקאה עצמית לפני שהאוכל מספיק להתעכל. התוצאה זהה: חומצות עיכול עולות מהקיבה לפה, ולאורך זמן מפרקות את שכבת האמייל המגנה על השיניים.

צמיחת החניכיים מעל השיניים

מעידה על: בעיה במינון תרופות אם נראה שהחניכיים שלכם ממש גדלים על פני השיניים, ואתם לוקחים תרופות למחלות לב או לפרכוסים, או תרופות לדיכוי המערכת החיסונית (לפני השתלת איברים למשל), רצוי מאוד לציין את העובדה המשונה הזו בפני הרופא שרשם לכם את התרופות. נפיחות חניכיים המגיעה לרמה של צמיחה על פני השיניים, מעידה על כך שיש לשנות את מינון התרופה. תרופות מסוימות מעודדות צמיחה של רקמות החניכיים, המקשה על הצחצוח ועל השימוש בחוט דנטלי, דבר המזמין עששת ומחלות חניכיים. תסמינים נוספים: צמיחת החניכיים עלולה לעורר תחושת אי-נוחות. במקרים קיצוניים עלולה להתכסות השן כולה.

bottom of page