תוספי מזון – האם אנו באמת זקוקים לתוסף החלבון
top of page
  • מערכת לבריאות

תוספי מזון – האם אנו באמת זקוקים לתוסף החלבון


אחת השאלות הנפוצות ביותר בעולם הכושר היא שאלת תוסף החלבון, האם אנו באמת זקוקים לתוספים כדי להבחין בתוצאה?

אין לי ספק כי הפוסט לא יזעזע או יסעיר מביני עניין הצורכים חלבון כתוסף מזון באופן קבוע. עם זאת, ישנם מתאמנים רבים שאינם יודעים מדוע, מתי ואם בכלל, יש צורך בתוסף חלבון.

רובנו פוגשים לראשונה בתוסף בחדר הכושר, שם הוא מוצע כאמצעי לשיפור הביצועים, אך בעיקר לצרכי אסתטיקה של המתאמן.

כאן טמונה הבעיה הראשית, המקום הראשון בו מוצעת למתאמן רכישת תוסף הינו זה המרוויח רווח ישיר מרכישה זו. כלומר, אין זה סוד שהרשתות ומאמני הכושר מרוויחים ממכירת התוסף ואינטרס המכירה הוא זה המוביל לשידול המתאמן לרכוש את המוצר.

מהו תוסף חלבון?

כשמו כן הוא, מדובר על תוספת תזונתית בצורת אבקה, לרוב על בסיס מי גבינה WHEY"" לה מוסיפים חומרי טעם וריח ותפקידה לבצע השלמה תזונתית טעימה (בתקווה), נגישה וזמינה הנצרכת בשתייה.

האם באמת מתאמן זקוק לתוסף חלבון כחלק בלתי נפרד מתזונתו?? לצערי גם בסיומו של המאמר לא אוכל להכריע בתשובה חד משמעית. עם זאת, בטוחני שרכישת החלבון הבאה, אם וכאשר, תהיה מבוססת על החלטה רציונאלית ומודעת ולא ככניעה ללשונו החלקלקה של איש המכירות הממולח.


תוסף חלבון

חלבון, מהו?!

החלבון הינו חומר מזין, חיוני לבריאותנו, המספק את צרכי הגוף לחומצות אמינו. צריכה מספקת של חלבון חיונית לתהליכי בנייה, שימור וגדילה אופטימליים של הגוף בכלל והתפתחות השרירים בפרט. בתפריט תזונה של המתאמן המצוי, החלבון מהווה מינימום של כ-45% מסך צריכת המזון אשר בתזונתנו היומית. כאמור, ספורטאי (בהתאם לרמתו) צורך 1.2-1.7 גרם מינימום חלבון לק"ג משקל גוף. פעמים רבות נשמעות מפי מתאמנים, בעיקר בשנים הראשונות, אמרות כגון: "בזכות החלבון גדלתי /התחזקתי" "איך אתה מסביר שעד לקיחת החלבון נשארתי במצב סטטי?!" התשובה במקרה הזה היא פשוטה ביותר- תוסף החלבון העממי והנגיש מכיל כמות של כ-24-30 גרם חלבון וכ-5-30 גרם פחמימה ,מס' אחוזי שומן בודדים ועד 230 קלוריות. והנה רבותיי ידיעה מסעירה... מנת החלבון שצרכתם הינה כארוחה לכל דבר!! ולעיתים ההבדל בין מצב נטרלי/ חוסר התקדמות עומד על אותם ערכים תזונתיים שהגוף היה זקוק להם בארוחה בודדת זו. האם ניתן להשיג את אותן המטרות ללא התוסף?

לצערי, הדעות עדיין חלוקות וזאת מהסיבות הבאות: • ניתן להגיע לכמות החלבון הנדרשת מתזונה טבעית • לכל ספורטאי דרישות שונות מתזונתו • רוב המחקרים שפורסמו בוצעו במישרין או בעקיפין ע"י החברות המייצרות והנה שוב אינטרס המכירה הוא זה שניצח במאבק! לכן המלצותיי הן:

יש לצרוך כמות חלבון המותאמת לסוג ורמת הספורטאי, טיב המאמץ ודרישותיו מתזונתו. יש להקפיד על צריכת חלבון דל פחמימות, שומן וכולסטרול ככל האפשר כהשלמה לתפריט תזונתי מאוזן ומותאם ולא כתחליף לארוחה! מומלץ להתייעץ עם תזונאי ספורט לפחות בתחילת דרככם הספורטיבית. וכמובן, היזהרו מאנשי המכירות...

מקווה שרכישתכם הבאה תהיה מושכלת ומתאימה יותר... בהצלחה.

bottom of page