חלבון הקסם: איך קולגן יכול לתרום לשגרת האימונים?
top of page
  • מערכת לבריאות

חלבון הקסם: איך קולגן יכול לתרום לשגרת האימונים?

מתאמנים רבים כבר יודעים: אם רוצים לראות תוצאות מהאימונים, כדאי להקפיד על תפריט מותאם ומאוזן שמכיל מנות חלבון לאחר האימון. צריכה של חלבון היא חשובה ביותר לשיקום שרירים ובניית מסת שריר לאחר אימון, ובלעדיו לא רק שלא יהיו תוצאות, גם ניתן לגרום לבעיות רפואיות ולהרס השריר. לצד פיתוח מוצרי חלבון מסוגים שונים, מתחזק השימוש בחלבון הקולגן לאחר האימונים. מה היתרונות שלו ואיך הוא יכול לתרום לשגרת האימונים?


אימון כושר

מה זה קולגן?

חלבון הקולגן הוא חלבון מסוג חלבון מבני, שתפקידו לבנות את רקמות החיבור. הוא אחראי על בניית השרירים, הגידים, הסחוסים, העור, השיער, ועוד. תפקידו של הקולגן הוא לאפשר חוזק של רקמות אלו, ובשילוב חלבון האלסטין, מאפשר גם גמישות ואלסטיות לרקמות ובעצם אחראי לכך שניתן יהיה למתוח אותן, לזוז בחופשיות ולהעמיס עליהן מעמסות שונות, כמו אימון גופני. את חלבון הקולגן הגוף שלנו מייצר באופן טבעי עד גיל 25, והחל מגיל זה ואילך קצב הייצור יורד בהתמדה ומביא לירידה בחוזק הרקמות ובאפשרות שלהן לעמוד בעומסים.


במה קולגן יתרום לי?

תפקידו של הקולגן לבנות את רקמות החיבור ולחזק אותן. הקולגן משפר את היכולת של הרקמות לעמוד בפני העומסים הרבים שמפעילים עליהן במהלך האימון, וכך למנוע פציעות שמקורן בחולשה של הרקמות הללו. הקולגן גם תורם להתאוששות מהירה יותר בין האימונים ושיקום השרירים לאחר האימון, דבר שחשוב מאוד לשמירה על תוצאות האימון ושימור היכולות. הקולגן יוכל לעזור לכם גם אם כבר נפצעתם במהלך האימון, ואתם זקוקים לחיזוק וטיפול בפציעות ברקמות החיבור. כדי להשיג תוצאות טובות, מומלץ לצרוך רק תוספי תזונה עם כמות קולגן גבוהה במיוחד – הקפידו על כך.


איך בוחרים תוספי קולגן לספורטאים?

את המוצר יש לבחור לפי מספר קריטריונים: הראשון הוא הרכב המוצר. המוצר צריך להכיל כמות גבוהה של קולגן ללא תוספות, למעט כאלו שמיועדות להעלאת היעילות של המוצר כמו ויטמינים שונים שמשפרים את הספיגה (כמו ויטמין C), או מרכיבי לחות שונים כמו חומצה היאלורונית, ועוד. שנית, יש לבחור מוצר מחברה מוכרת בלבד שהמוצרים שלה עומדים בכל התקנים הנדרשים לפי חוק, וגם כאלו שעברו אישור ע"י מחקרים. הקריטריון השלישי הוא בחירת מוצר המיועד לספורטאים, עם המאפיינים הדרושים לכל אחד. קיימים תוספי תזונה שמתאימים למתאמנים באימונים עם עצימות גבוהה וזקוקים לבוסט של חלבון, וגם למתאמנים שמתאמנים באימונים קלים יותר וזקוקים לכמות חלבון שמתאימה לכך.


מה חשוב לוודא כשרוכשים תוספי תזונה?

את תוספי התזונה ניתן להשיג אונליין בקלות ובמהירות. כדאי לוודא שרוכשים רק מאתר של חברה מוכרת, עם אפשרות מאובטחת ובטוחה לרכישה. כשבוחרים תוספי תזונה באינטרנט, מומלץ להתייעץ טרם הרכישה ולהתאים את המוצר המתאים ביותר לפי הצרכים של כל אחד. כדאי גם לוודא את מדיניות המשלוחים טרם הרכישה, בעיקר במהלך משבר הקורונה שבו רבים מוכרים את מוצריהם אונליין ולא בחנויות פיזיות. לא יזיק גם לבדוק את מדיניות ההחזרות, במידה ואכן תרכשו מוצר שלא יתאים לכם.


סיכום

אם אתם מתאמנים קבועים, ולא משנה מה דרגת הקושי של האימון שלכם – אתם חייבים לצרוך חלבון בכמות ברורה. כדאי לבנות תפריט מאוזן ובריא ביחד עם תזונאי או מומחה בתחום, ולצרוך את תוספי התזונה בהתאם לצורך. צריכת החלבון, ובפרט את חלבון הקולגן, היא חשובה מאוד ליעילות האימונים, להשגת תוצאות לטווח ארוך, לשימור היכולות ולמניעת בעיות רפואיות בעתיד.


bottom of page