ביספנול Bisphenol A
top of page
  • מערכת לבריאות

ביספינול A- חומר כימי שנמצא בכל מקום


מהו הביספנול A?

ביספנול A הוא חומר כימי המורכב מימן, חמצן ופחמן. למעשה הוא כימיקל, והוא נמצא בהרבה מוצרים, דווקא כאלו הנצרכים ע"י ילדים ותינוקות. כימיקל הוא חומר או יותר נכון תערובת או תרכובת של חומרים שאינה נפוצה או אינה קיימת כלל בטבע. זהו חומר שהונדס ע"י בני האדם כדי לענות על צורך מסוים, רוב הפעמים כלכלי. חומרים רבים הם נדירים בעולמינו, ועולה הרבה כסף לחצוב אותם מהאדמה ולעבד אותם כך שיתאימו לצרכי האדם. באופן פרדוקסאלי יותר זול לייצר חור חלופי במעבדה- כך אפשר להתאים אותו מראש לצורך מסוים. החומר יוצר בשנות ה30 כתחליף הורמונאלי לאסטרוגן ומשם התגלגל לתעשיות אחרות.

למה הביספנול גורם?

בשנות ה2000 החלו חוקרים רבים מעידים על תופעות של מוטציות במוחם של מכרסמים שהיו חלק מניסוי הכולל את הביספינול A. מייד יצאו כל חברות הענק כנגד הידיעה ופרסמו מחקרים סותרים המעידים על כך שהחומר לא פוגע בבני אדם. המציאות היא שמעולם לא אושרו ניסויים בבני אדם בחומר הזה, אך בניסויים שבוצעו בבעלי חיים מצאו כי החומר גרם לשינוי מבנה המח, ובעיקר לשינוי ההתנהגות של המערכת החיסונית בגוף- מערכת ההגנה החשובה ביותר בגוף.

איפה אנחנו עלולים לפגוש את הביספנול A ?

החומר מצוי, למרבה האירוניה, במוצרים המשמשים תינוקות וילדים. המקומות הנפוצים ביותר בהם ניתן לצפות לביספינול A הם: מוצצים, בקבוקי תינוקות וחלקן הפנימי של קופסאות שימור ואחסון. אך יש מקום נוסף, לא צפוי, בו נפגוש את הרעלן הזה- בשיניים שלנו. כל מי שעשה סתימה בחייו חשוף היום להשפעות הרעלן הזה. מכיוון שחשיפה ממושכת ומרוכזת לחומר הוכחה ככזו שפוגעת במערכת החיסונית- שהיא רגישה ביותר בקרב ילדים ותינוקות והם אלו שצורכים כמויות גדולות של אוכל (מהבקבוק) יחסית למשקלם, צריך לדעת להיזהר. מדינת ישראל, שלא כמו קנדה או ארה"ב, לא אסרה עד היום את השימוש בחומר הזה, גם במוצרים שהזכרנו למעלה, אך למעשה רוב החברות הגדולות כבר נמנעו מזה בעצמן.


רפואת שיניים ללא ביספנול A-

כיום, רופאים רבים בישראל משתמשים בסתימות לבנות. סתימות אלו אינן מכילות את הביספינול A והן בריאות ועמידות יותר לאדם. במיוחד אצל ילדים, חשוב לברר ולשאול את רופא השיניים על הסתימות הנמצאות בפה של ילדכם, וגם אלו שיעשה בעתיד. בדקו עם רופא השיניים שלכם האם הוא משתמש בחומרי שחזור בסתימה המכילים ביספינול A. סתימות לבנות הן כאלו שלא מכילות חומרים מתכתיים ואין סיכוי למצוא בהן את הביספינול A הרעיל.

מה אפשר לעשות כדי להימנע מחשיפה לביספינול A ?

1. בדקו האם הבקבוק של ילדכם מכיל ביספינול. אם כן תופיע הספרה 7 בתחתית הבקבוק בתוך משולש אזהרה. 2. לבדוק שאין על הבקבוק או המוצץ חריצים,שריטות או בלייה(דרכן יכול החומר להגיע לאוכל) לא לשפוך מים רותחים בבקבוק, ולא לחמם אותו במיקרוגל.

מידע נוסף באתר משרד הבריאות - www.health.gov.il


bottom of page