הפלה חוזרת: איך לשמור על הריון אחרי הפלה?
top of page
  • מערכת לבריאות

הפלה חוזרת: איך לשמור על הריון אחרי הפלה?

הפלה חוזרת היא הפלה המתרחשת 3 פעמים ומעלה, כך שתדירותה נחשבת גבוהה יחסית, בקרב אישה החווה הפלה כזו ברציפות. הפלות חוזרות מהוות מקרה מצער היוצר טראומה לגוף, ונשאלת השאלה כיצד ניתן לשמור על הריון, לאחר תופעה מצערת של הפלה, כדי למנוע את הישנות ההפלה, בהריון הבא. בדרך כלל מבצעים ייעוץ גנטי ובדיקה של מי שפיר, בהריון החוזר, הנחשב כהריון בסיכון. לעיתים, כאשר יש מצב של טרומבופיליות, לדוגמא, אז הטיפול הוא תרופות נוגדות קרישה. לכל הריון בו יש סיכון של הפלה חוזרת, מבצעים את הטיפול המתאים, בהתאם לסוג התופעה הרפואית, שייתכן ומהווה סיכון להפלה, כגון סטיות כרומוזומליות של הורים, הפלות אוטואימוניות או רחם דו קרני. יש לבצע מעקב אצל רופא מומחה להפלות חוזרות, אשר ימליץ על הבדיקות המתאימות במסגרת מעקב ההיריון.


אישה סובלת

גורמים נפוצים להפלות חוזרות

יש מגוון של גורמים להפלות חוזרות, משתנה מאישה לאישה, והגורמים הנפוצים הם: נסיבות גנטיות, נסיבות הורמונליות, או מומים בחלל הרחם. כל אחד מגורמים אלו מהווה חלק מגורמי הסיכון היכולים להוביל למצב של הפלה חוזרת אצל נשים. נסיבות גנטיות להפלה חוזרת יכולות לנבוע ממומים גנטיים, למשל בעקבות סטיות כרומוזומליות של ההורים, שהשפיעו על המטען הגנטי. נסיבות הורמונליות יכולות לנבוע מרמת פרוגסטרון לא תקינה או תפקוד לקוי של בלוטת התריס. היבטים אלו גם הם משפיעים על התופעה של הפלה חוזרת. גורם נוסף להפלה חוזרת יכול להיות מומים בחלל הרחם. למשל רחם דו קרני או מחיצה בחלל הרחם, יכולים להוות גורם סיכון להפלות חוזרות. גורם נוסף להפלה חוזרת יכול להיות גורם אוטואימוני בו הגוף לא מזהה את העובר, כשל של המערכת החיסונית, המוביל למצב של הפלה. במקרים אלו, כאשר רואים שיש סיכון להפלה חוזרת, מבצעים מעקב צמוד של הרופא בעזרת בדיקות למיניהם, כגון בדיקות דם, צילום רחם, בדיקות אולטרא-סאונד תכופות וכדומה.


מומחה להפלות חוזרות: הפתרון לראש שקט מדאגות

במקרים בהם יש חשש מפני הפלות חוזרות, מומלץ להתייעץ עם מומחה להפלות חוזרות. מומחה רפואי יוכל לספק עבורכם את העצות והאבחנות הנכונות כדי להימנע מהתופעה של הפלה חוזרת, ולהצליח לעבור את ההיריון בהצלחה. מומלץ לבצע בדיקות דם במהלך ההיריון כדי למנוע העדר אבחון של ליקויים היכולים להשפיע על הפלה חוזרת כגון ליקויים בבלוטת התריס או רמות הורמונים לא תקינות בגוף, היכולות להשפיע על הפלה חוזרת. חשוב לפנות אל מומחה להפלות חוזרות אשר הוא בעל מקצועיות וניסיון בעבודתו, כדי שתוכלו לקבל את הטיפול והמעקב, במהלך ההיריון, הטובים ביותר, שיובילו לסיום מוצלח של ההיריון וללידת תינוק חי ובריא, ולמניעת המצב המצער של הפלות חוזרות. אל תתפשרו על פחות מהטוב ביותר, ובחרו את המומחה המיומן ביותר למעקב ההיריון.

bottom of page