זכותי מדווחים: הנפגעים הראשיים מהקורונה - בעלי מוגבלויות וחולים כרוניים
top of page
  • מערכת לבריאות

זכותי מדווחים: הנפגעים הראשיים מהקורונה - בעלי מוגבלויות וחולים כרוניים

התקופה האחרונה אופיינה בחוסר ודאות רבה במישור הבריאותי והכלכלי. גם היום, עם החזרה לשגרה, רבים במדינת ישראל מתקשים לסגור את החודש אחרי תקופה ארוכה של סגרים והגבלות. אולם, דווקא האוכלוסייה שנפגעה הכי קשה מהמצב היא האוכלוסייה הזקוקה להכי הרבה סיוע - זו המתמודדת עם בעיות רפואיות.



נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות פרסמה לאחרונה נתונים מהם עולה תמונה מדאיגה לגבי ההידרדרות במצבם של חולים כרוניים ובעלי מוגבלות בתקופת הקורונה. על פי נתוני הנציבות, למעלה מ-75% מבעלי המוגבלויות בישראל דיווחו כי בתקופת הקורונה הם היו צריכים סיוע כספי על מנת להתקיים ולשמור על שגרת טיפולים סדירה, וקרוב ל-20% מהם סיפרו כי איבדו את עבודתם בשנת 2020. חשוב לזכור כי נתונים אלו מתייחסים לאנשים המוכרים כבעלי מוגבלויות, ויש להניח כי המצב חמור יותר אם לוקחים בחשבון גם בעלי מוגבלויות אשר טרם הוכרו על ידי הרשויות.

האבסורד הגדול הוא שאחת הסיבות למצב הזה אינה רשעות או אטימות של הממסד אלא דווקא חוסר מודעות של הנפגעים עצמם לזכויותיהם ולדרכים לממש אותן. "רוב האנשים המתמודדים עם סיבוכים רפואיים אינם מודעים בכלל לעובדה שמצבם מקנה להם זכאות להטבות" אומר אלון אהרונוב, מנכ"ל חברת "זכותי" המתמחה במימוש זכויות רפואיות, "ישנה הנחה שרק אנשים הסובלים מנכויות קשות וקבועות יכולים לקבל סיוע מהמדינה, כאשר בפועל זהו אינו המצב, ונפגעים רבים שייתכן וזכאים לפיצויים, קצבאות או הטבות מס, באופן זמני או קבוע, לא פותחים בהליכים למימושם".


מה שמגיע מבלי להגיע...

מימוש זכויות רפואיות הוא עניין סבוך גם בימים של שיגרה, שכן ההתמודדות עם הבירוקרטיה מצריכה ידע והיכרות עם התהליכים והמוסדות המעורבים בתהליך, אולם היא קשה שבעתיים בתקופה כזו של אי-וודאות, המלווה מצד אחד בסגירתם של משרדי ממשלה ומוסדות אחרים לקבלת קהל, דבר המקשה על ניהול התהליך, ומצד שני בסוגים נוספים של סיוע אשר לכל אחד מהם תנאים שונים למימוש.

"בחברת זכותי, כמי שמתמחים בתחום מימוש הזכויות הרפואיות כבר למעלה מ-16 שנה, הבנו בשלב מוקדם מאוד שעלינו למצוא דרכים יצירתיות על מנת לתקשר ביעילות עם לקוחותינו ולסייע להם לצלוח את מבוך הבירוקרטיה בזמנים מאתגרים אלה", אומר אהרונוב, "ולכן השקנו את קמפיין 'מה שמגיע מבלי להגיע', במסגרתו הפעלנו את השירותים שלנו בטלפון, בזום ואפילו בעזרת נציג שמגיע עד לבית הלקוח במקרים מסוימים".


ייתכן ומגיע לכם יותר!

"דבר חשוב נוסף שרוב האנשים אינם יודעים הוא שחולים הסובלים ממחלות כרוניות, שמצבם החמיר בתקופת הקורונה, עשויים להיות זכאים לפיצויים נוספים", כך אומרת לנו ליאת אילוז, מנהלת התחום המקצועי בחברת ’זכותי’, "אם אתם מתמודדים עם מצב רפואי כלשהו ובעקבות הקורונה הבעיות רק החמירו, ייתכן מאוד שגם אחוזי הנכות שלכם צריכים להתעדכן בהתאם, דבר אשר ישפיע על זכויות רפואיות שונות המגיעות לכם".

חשוב לזכור כי למרבית החולים הכרוניים ובעלי המוגבלויות ישנן הוצאות רפואיות רבות הכוללות רכישת תרופות, ביצוע טיפולים שגרתיים, רכישת ציוד רפואי ועוד. אלו הן הוצאות קשיחות שאינן תלויות ברמת ההכנסה, ולכן כאשר ההכנסה פוחתת מוצאים עצמם רבים במצב בו הם צריכים לוותר על עוד ועוד הוצאות אחרות, חלקן עלולות להיות חיוניות, כמו מזון ומגורים. המדינה מצידה עשתה מאמצים בכדי להקל על אנשים לממש את זכותם להטבות בתקופה זו, כגון הגמשת הקריטריונים לקצבאות הנכות והענקת מענקים חד פעמיים בשנת 2020, אולם לרוב הנזקקים מדובר במעט מדי ולעיתים גם מאוחר מדי.

"ההטבות הללו אינן פריווילגיה" מסכם אהרונוב, "מדובר בכסף המגיע לאותם אנשים וחשוב שהם יהיו מודעים לכך ויידרשו את מלוא זכויותיהם. אנו מזמינים את כל מי שסבור שעשויות להגיע לו זכויות רפואיות אותן טרם מימש לפנות למומחי זכותי בהקדם".


bottom of page