מהי תזונה נכונה? | אבות המזון - פחמימות, חלבונים, שומנים, ויטמינים
top of page
  • מערכת לבריאות

מהי תזונה נכונה


המודעות לתזונה נכונה הולכת ומתפתחת בשנים האחרונות – ככל שבעיית ההשמנה גוברת ברחבי העולם והופכת למעמסה ניכרת על שירותי הבריאות. תזונה נכונה יכולה לסייע רבות במניעת מחלות – ויש לה חשיבות רבה לאורח חיים בריא ותקין. בכל העולם וגם בישראל עושים שירותי הבריאות מאמצים להשכיל את הציבור בתחום, כדי לפתח מודעות לאכילה בריאה.

בעבר היה נהוג לחשוב כי הערך הקלורי של המזון שאנו אוכלים הוא הקובע בכל הקשור להשמנה – וכי המפתח לדיאטה נכונה הוא אכילה והוצאה של כמות קלוריות זהה. כיום מחזיקים רבים בדעה כי לצד ערך הקלורי של המזון, חשוב לא פחות הערך התזונתי שלו – שמושפע מההרכב שלו.


תזונה נכונה

אבות המזון כוללים פחמימות, חלבונים, שומנים וויטמינים. כדי לאכול בצורה נכונה יש לשלב בין כל אבות המזון – בצורה מתאימה. יש לשלב בין מרכיבי המזון השונים לאורך היום, בכמות המתאימה לפעילות הגופנית ולמשקל שלכם. מומלץ לחלק את הארוחות ל-5-6 ביום, במידות קטנות, מה שמקל על העיכול ושומר על רמת סוכר יציבה לאורך היום. הפחמימות הן מקור האנרגיה העיקרי שלנו. הן מורכבות מגלוקוז – יחידות סוכרים, יחידת האנרגיה הזמינה ביותר לגוף. במהלך היום הגוף שורף פחמימות בכדי לייצר אנרגיה. הפחמימות מתחלקות לשני סוגים עיקריים: פחמימות פשוטות ופחמימות מורכבות. תזונה נכונה נשענת על פחמימות מורכבות. פחמימות פשוטות נמצאות בסוכרים, תפוחי אדמה, לחמים ומאפים מקמח לבן, פסטות ומתוקים. פחמימות מורכבות משולבות עם סיבים תזונתיים וניתן למצוא אותן בלחמים ומאפים מקמח מלא, שיבולת שועל, בטטה, אורז מלא ודגנים. פחמימות אלו מתפרקות בגוף לאט ותורמות להרגשת שובע לאורך זמן. החלבונים מצויים בעיקר במזונות מן החי - דגים, ביצים (רק החלק הלבן), בשר, גבינות וחלב אך גם באגוזים וקטניות ובירקות רבים. אכילת חלבון רזה היא אחד התנאים ההכרחיים לצורך תזונה נכונה ויש להקפיד כי שליש מכל ארוחה תכיל חלבון. כלל ידוע הוא שככל שהמזון שאתם אוכלים יהיה פחות שמן, כך הדבר טוב יותר. יחד עם זאת, חשוב לדעת שתזונה נכונה מחייבת הקפדה על אכילת שומנים, וכי הדבר חיוני לגוף, זאת, במידה הנכונה – כאשר השומנים המומלצים מקורם בצומח, ובמיוחד שמן זית, אגוזים, ואבוקדו. ויטמינים נמצאים בעיקר בירקות ופירות – וכיום מקובל לומר כי ניתן לאכול ירקות כשלעצמם (כלומר ללא רוטב או שמן) ללא הגבלה וכן 2-3 מנות פרי ביום, כדי לשמור על תזונה נכונה.


bottom of page