המדריך המלא להתמודדות עם ורטיגו וסחרחורות
top of page
  • מערכת לבריאות

המדריך המלא להתמודדות עם ורטיגו


סחרחורות מכל סוג מביאות עמן תחושות מאוד לא נעימות ופגיעה משמעותית ביכולת התפקוד, סחרחורות משבשות את תחושת ההתמצאות שלכם ומביאות עמן גם סיבוכים. חשוב להבהיר כי סחרחורת היא תסמין של בעיה רפואית אותה יש לאבחן, רק בהתאם לאבחנת הגורמים לסחרחורות תוכלו לקבל את הטיפול המתאים ולהיפרד אחת ולתמיד מהתחושות הלא נעימות, חשוב מאוד להבדיל בין כאב ראש קל חולף ושגרתי לבין סחרחורות המהוות סימן אזהרה המחייב פנייה מהירה לרופא.

כיצד נגרמת סחרחורת?

סחרחורות או מצב של ורטיגו באים לידי ביטוי בתחושה מדומה של תנועה, גם כאשר הגוף נמצא במצב דומם ישנה תחושה של תנועה סיבובית. הסחרחורת מעידה על בעיה במערכת שיווי המשקל, אותות מוטעים של תנועה נשלחים אל המוח והם אשר יוצרים תחושה לא נעימה של תנועה גם כאשר אנו עומדים במקום או שוכבים במיטה ללא כל תזוזה. מערכת שיווי המשקל ממוקמת באוזן הפנימית, זוהי המערכת הווסטיבולרית המחברת אל חלקים נוספים במערכת העצבים המרכזית.

מצבים של ורטיגו נגרמים כתוצאה של מחלות שונות, תופעות לוואי של הריון, דלקות אוזניים וגם עייפות או חרדות. הסחרחורת היא לרוב רק תסמין אחד ראשי או משני המתלווה אל תסמינים נוספים, בכדי לאבחן נכון את הגורם לסחרחורות יש לאסוף את כל התסמינים, לבצע בדיקות רקע ולעתים גם בדיקות רפואיות. תופעת ורטיגו מביאה עמה לעתים גם תסמינים של בחילות, הקאות, ירידה בשמיעה ותחושות של טנטון.


טיפול בסחרחורות

מתי יש לגשת לטיפול?

כל מצב בו מופיעות סחרחורות או כל תסמין אחר הפוגע בשגרת היום שלכם ומשבש את התפקוד התקין מצריך פנייה מהירה לאבחון רפואי. חשוב לזכור כי תוך אבחון מוקדם ניתן יהיה גם לקבל טיפול מהיר בשלבים הראשונים להתפתחות הבעיה, דחיית טיפול רפואי עלולה להביא להחמרה במצב הרפואי. את הטיפול הראשוני ניתן לקבל אצל רופא המשפחה אשר יפנה אתכם בהתאם לצורך לבדיקות נוספות, במקרים בהם ישנו חשש לפגיעה במערכת העצבים תהיה הפנייה אל נוירולוג, סחרחורות הנובעות מבעיות אוזניים יטופלו תוך הפנייה אל רופא אף אוזן גרון.

שיטות טיפול בסחרחורות

הטיפול מתחלק לשני חלקים : טיפול נקודתי בסימפטום הסחרחורות לצד טיפול הניתן לבעיה הרפואית הגורמת לסחרחורות. הקלה מיידית מתאפשרת תוך שימוש בתרופות כמו פרמין או סטונארון, ישנם מקרים בהם שימוש בתרופות הרגעה יביא להקלה. מקרים של סחרחורות חוזרות מטופלים גם תוך שילוב טכניקות של רפואה משלימה ותוספי תזונה, ישנם מקרים בהם יש צורך גם בפיזיותרפיה או הקפדה על דיאטה מסוימת.

קיימים מקרים בהם תוך מתן טיפול קצר הסחרחורות חולפות בעצמן מבלי להשאיר כל זכר, קיימים גם מקרים בהם התופעה הופכת כרונית. נדגיש כי טיפול ואבחון נכון נחוצים בכדי לשלול אבחנות חמורות כמו אירוע מוחי או גידול. כאשר התופעה נמשכת ללא כל הקלה יש לחזור אל הרופא ואף לפנות לקבלת חוות דעת נוספת.

bottom of page