שיקום שיניים קדמיות: להחזיר את החיוך
top of page
  • מערכת לבריאות

שיקום שיניים קדמיות: להחזיר את החיוך

סוללת שיניים קדמיות אחידות, ישרות, בריאות ומבהיקות מלובן, היא מחוז כיסופים ולא לשווא. לשיניים הקדמיות יש השפעה מכרעת על מראה הפנים והאסתטיקה וגם על היכולת לנגוס במזון ולכן, כשאחת מהן או יותר, חסרה או פגומה, כדאי להשקיע בשיקום השיניים הקדמיות.


חללים ריקים, פגמים או שברים בסט השיניים הקדמיות, אם בשל חבלה, מחלה או סתם הזנחה, הם ללא ספק מפגע אסתטי ומקור לחוסר ביטחון ומבוכה, לצד בעיות בהתמודדות עם מזון. למרבה המזל, ניתן כיום לשקם את השיניים ולקבל תוצאה שמשתלבת היטב במראה הטבעי.


שיקום שיניים, קדמיות ובכלל, יכול לכלול כמה סוגי טיפולים, בהם טיפולי שורש, השתלת שיניים, השלמת שיניים פגומות או התקנת גשרים, הכול בהתאם למצב הפה ומבנהו האנטומי, גיל המטופל, מצבו הבריאותי ויכולותיו הכלכליות.


ד"ר אבי בביוב
קרדיט: יח"צ

שתלים דנטליים

אחת הדרכים המקובלות כיום לשיקום שיניים קדמיות, היא התקנת כתרים על גבי שתלים דנטליים. השתלים הם מעין ברגים עשויים טיטניום, המוחדרים לעצם הלסת ומחליפים את שורשי השיניים החסרות. מדובר בפתרון בעל בטיחות גבוהה עם אחוזי הצלחה גבוהים, אך הוא אינו מתאים לחולים במחלות מסוימות. החדרת השתלים הדנטליים מתבצעת בניתוח בהרדמה מקומית. תוך כמה שבועות, השתל נקלט בלסת, כלומר, רקמת עצם הלסת גדלה סביבו ומתאחה איתו.


במקרים שבהם אין מספיק עצם לסת שתוכל לקלוט את השתלים (מכיוון שהיעדרות של שיניים לאורך זמן הביאה ל"ספיגתה"), מבצעים השתלות של רקמת עצם, שנלקחת מאגן הירכיים או הגולגולת של המטופל. מדובר, יש לדעת, בהליך מסובך המחייב אשפוז.


שיטה נוספת להחדרת שתלים דנטליים במקרה שאין מספיק עצם, היא עיגונם בעצמות הסמוכות ללסת. עם תום ההשתלה, מותקן גשר זמני על השתלים ולאחר חצי שנה מוחלף בגשר קבוע.


אבחון והחדרת שתלים

לאחר שמתבצע אבחון, הכולל צילומי רנטגן של חלל הפה וכן הדמיה תלת מימדית, מחליט רופא השיניים ביחד עם המטופל, באיזה סוג שתלים דנטליים ייעשה שימוש. לאחר שהמטופל קיבל מידע על היתרונות והחסרונות של כל אפשרות, ייקבע מועד להתקנת השתלים, הליך המצריך כמה פגישות במרפאת השיניים.


בשלב הראשון, יוחדר לעצמות הלסת השתל הדנטלי המחליף את שורש השן החסרה. על השתל, יותקן בתחילה כתר זמני, העשוי פלסטיק מיוחד. הכתר הזמני יולבש על המבנה וימנע חשיפה של האזור המנותח לזיהומים וחבלות.


כעבור כמה שבועות, לאחר שיסתיימו הליך הריפוי של החניכיים מההשתלה והליך האיחוי בין עצמות הלסת לשתל, ניתן יהיה להתקין על השתל את הכתר הקבוע.


סוגי כתרים לשיקום שיניים קדמיות

השלב הבא בשיקום שיניים קדמיות לאחר השתלת השתלים, היא התקנת הכתרים. כתרים יכולים לשמש להחלפת שן שלמה, או למילוי מקומם של חלקים משן שנשברה או חלקה הוסר בטיפול שורש.


מכיוון שהשיניים בפה מחולקות לשיניים החותכות העומדות בחזית, הניבים בצדדים והשיניים הטוחנות שבמעמקי הפה ולכל סוג שיניים תפקיד אחר ורמת חשיפה אחרת, גם ההרכב וחומרי הגלם של הכתרים שמחליפים אותן, משתנים.


סוג אחד של כתר, עשוי מתכת מצופה חרסינה. צבעו דומה מאוד לצבע של שן מקורית, אבל חסרונו כשמדובר בהחלפת שיניים קדמיות, הוא ההילה האפרפרה שנחשפת לעתים עם הזמן, בחיבור שבין הכתר לחניכיים. כתר מתכת המצופה חרסינה, המצטיין בעמידות גבוהה אך לוקה בתחום האסתטי, מתאים יותר להחלפת השיניים הטוחנות, שפחות נראות לעין, אך זקוקות לעמידות לצורכי לעיסה.


אופציה נוספת, היא כתר שכולו חרסינה ואינו מכיל מתכת. היא עדיפה מהבחינה האסתטית לשיקום שיניים קדמיות, אך עלותה גבוהה יותר. בנוסף, התקנת כתר חרסינה מצריך השחזה מסיבית יותר של השן המקורית, כדי לאפשר תמיכה טובה יותר לכתר ומרופא וטכנאי השיניים, נדרשת מיומנות מיוחדת.


סוג נוסף הוא כתר הזירקוניום, שיתרונו רמת אסתטיקה גבוהה והתאמה מצוינת למראה השיניים הטבעיות, אך עמידותו פחותה מזו של הכתר המכיל מתכת. זירקוניום מורכב בעיקר ממינרל בשם זירקון, שנמצא בסלעי יסוד. ליבת הכתר עשויה מחומר קרמי בהיר, מה שמאפשר להשחיז פחות מהשן הטבעית. עלותו של כתר זירקוניום גבוהה יותר משל כתר מתכת בציפוי חרסינה, אך הוא אסתטי יותר ומתאים יותר לשיקום שיניים קדמיות .


אחרון חביב הוא כתר ה- Emax, העשוי חרסינה מעובדת שנדחסה בתנאי לחץ. התוצאה היא חומר חזק במיוחד, שהוא גם אסתטי ומתאים בשל כך לשיקום שיניים קדמיות. החיסרון של כתר ה-Emax הוא עלותו הגבוהה, יחסית לסוגי הכתרים האחרים.


לתחזק את הכתר

לא רק איכות הכתרים ועבודתו הטובה של רופא השיניים, אלא גם תחזוקה נכונה של הפה והיגיינה גבוהה, חשובה לעמידות הכתרים לאורך זמן. כמו שמטפלים בשיניים הטבעיות, חשוב לצחצח פעמיים ביום לפחות, לנקות גם בין הכתרים לשיניים ולחניכיים בחוט או בקיסמים דנטליים ולבצע שטיפות יומיומיות במי פה או במי מלח, כדי למנוע הצטברות רובד של חיידקים.


במקביל, חשוב להקפיד להגיע לשיננית לניקוי אבנית, לפחות אחת לחצי שנה, בעיקר אם יש בפה כתרים. כדי לשמור על בריאות השיניים והחניכיים, מומלץ גם להיפרד מהרגלים מזיקים כמו עישון, כסיסת ציפורניים ושחיקת שיניים.


תחזוקה לא נכונה של הכתרים, עלולה להביא להיווצרות דלקת חניכיים, כולל ריח רע מהפה, דימומים, אי נוחות ונסיגת חניכיים, שבהמשך עלולה להתפתח למחלת חניכיים ולאובדן של שיניים.


גשר צר מאוד

אפשרות נוספת לשיקום השיניים הקדמיות, היא באמצעות גשרים, דרך שהייתה נפוצה יותר בעבר, אך נעשה בה שימוש לעתים גם היום. גשר הוא רצף של שלושה כתרים, שניים מהם מורכבים על השיניים הסמוכות לשן החסרה ואחד ממלא את מקומה.


חסרונות שיטת הגשר, הם תוחלת חיים נמוכה יותר משל שתל (כעשר שנים), לצד ההכרח להרוס שתי שיניים בריאות משני צידי השן החסרה, בתהליך ההשחזה ההכרחי לצורך התקנת הגשר.


המאמר בחסות ד"ר אבי בביוב – מייסד ומנהל רפואי של מרפאת השיניים בירושלים בנין המגדל קומה 6, הגן הטכנולוגי מלחה.


bottom of page