איך למנוע פצעי הנקה
top of page
  • מערכת לבריאות

איך למנוע פצעי הנקה

נשים רבות בוחרות להניק את ילדיהן עקב היתרונות הבריאותיים הכרוכים בכך וקרב התרומה לקשר הקרוב בין האם לתינוק שחשוב ברמה הנפשית לשניהם. ואולם, ההנקה לאורך זמן ממושך אינה משימה קלה ופשוטה והיא עלולה גם להיות מלווה בכאבים ממושכים בפיטמות, ובנזקים כמו סדקים ופצעים אשר במצבים מסוימים עלולים להזדהם. לכן חשוב לדעת שקיימים פתרונות פשוטים ויעילים למניעה של פצעי הנקה ולטיפול בנזקים קיימים, אותם נתאר במאמר הבא


אמא מניקה תינוק

פתרונות ייעודיים לכאבים ומניעת פצעים

קודם כל חשוב לציין כי מרבית הנשים חובות כאבים בתקופת ההנקה הראשונה וגם במהלך השניות הראשונות של כל הנקה לאורך זמן. יחד עם זאת ישנם מצבים שבהם הכאבים נמשכים לכל אורך ההנקה וגם מגיעים לרמות מאוד לא נוחות הגורמות לתחושה מסויגת. במקרים אלו, על מנת להקל על כאבים ולהימנע מהחמרתם ומגרימה של נזקים, ישנן מספר המלצות שמגיעות מאנשי המקצוע.


כך למשל, המומחים ממליצים על מריחת כמות קטנה של חלב אם על הפטמות לאחר שההנקה מסתיימת. כמו כן מומלץ לבצע קומפרסים חמים להרגעה ולהפחתה של כאבים ובכלל להימנע מגודש של חלב המפריע לתפיסה אופטימלית של הפטמות על ידי התינוק, דבר המוביל לכאבים ופצעים. כמו כן קיימות המלצות על אוורור טוב של האזור, שימוש במשחת לינולין טהור ובאופן כללי כדאי לשמור על רמה גבוהה של היגיינה.


מעבר לכך למי שאינה מכירה כדאי להכיר את התחום של רפידות הנקה טיפוליות. דוגמה מצוינת לכך היא Mepilex Transfer שפיתחה החברה השוודית, רפידה המוכרת בישראל בשם מניקל. זוהי רפידה שאינה מכילה חומרים פעילים ומיועדת לשימוש בהנקה לצורך הפחתה של כאבים, להגנת העור, ובמקרה שישנם פצעים וחתכים היא מסייעת לשמירה על סביבת ריפוי מתאימה.


חשוב להדגיש כי ברפידות הנקה טיפוליות איכותיות כמו מניקל אין בכלל רכיבים או חומרים העלולים להזיק לתינוק או לאם. כמו כן הן אינן משאירות שאריות על העור ואפשר ללבוש אותן ולהתאים אותן בכל פעם מחדש בקלות וללא כאבים. אם נחזור אל הדוגמה של מניקל, נראה כי נשים רבות מדווחות לאורך השנים על הפחתה בכאבים בתקופת ההנקה ועל שימוש נוח וקל ברפידה איכותית זו.

bottom of page