דרכי פתרון למצבים של פצעי לחץ
top of page
  • מערכת לבריאות

דרכי פתרון למצבים של פצעי לחץ

פצעי לחץ מופיעים בדרגות חומרה שונות ודורשים טיפול נאות למניעה ולהתמודדות. הפתרונות מתחילים בבחירה נכונה של מזרונים המונעים ומקלים על פצעי לחץ, כפי שיתואר במאמר הבא.





בעיית פצעי לחץ

פצעי לחץ הינם פצעים פתוחים הנוצרים על עור הגוף ורקמות פנימיות, הנובעים מפעילות חד גונית בה מופעל לחץ על אזור מסוים בעור. הם בעיקר נוצרים עקב שכיבה ממושכת באותה התנוחה אך גם בישיבה על כסאות גלגלים. הבעיה נפוצה בקרב אנשים שאינם יכולים לזוז בכוחות עצמם בגין שיתוק, נכות ומחלות שונות, כמו מחלות של כלי הדם, מחלות ממאירות, מחלות נוירולוגיות ועוד. במצבים אלו פצעי לחץ מתפתחים בעיקר במקומות בהם העצמות לוחצות על העור או מחככות אותו, כמו בגב, באגן, קרסוליים, מפרקים ועקב.

כאמור, פצעי הלחץ מופעים בדרגות חומרה שונות מדרגה אחת עד ארבע, כאשר דרגה אחת מעידה על פצע שטחי ודרגה שתיים על פצע שפגע גם בשכבת העור העליונה. זאת בעוד שדרגה שלוש מערבת את כל שכבות העור ודרגה ארבע מערבת גם את העצמות והשרירים.


התמודדות עם פצעי לחץ

ההתמודדות עם פצעי לחץ מורכבת משורה ארוכה של פעולות ואמצעים להקלה ומניעה. בין היתר יש לשנות את תנוחת המטופל כל שעתיים, לשמור על רמה גבוהה של היגיינה, לבצע בדיקה יומית של עור המטופל, לתת טיפול תרופתי, לנקות פצעים, ולבצע ניקוז מוגלה, חבישה, שימוש במכשיר וואקום, ואף להקפיד על תזונה נכונה בדגש על צריכה נאותה של חלבונים.


כמו כן, למניעת והקלת בעיית פצעי הלחץ חשוב לעשות שימוש במזרונים מתאימים מומלצים על ידי ארגוני בריאות.


מזרונים מתאימים לבעיית פצעי לחץ

מזרון מתאים הוא ללא ספק מהפתרונות היותר חשובים ויעילים למניעת והתמודדות עם פצעי לחץ. מזרונים אלו מסייעים בהפחתה ניכרת של הלחץ על הגוף, מה שמאפשר לו להירפא מהפצעים. בין המזרונים המומלצים על ידי ארגוני הבריאות ניתן למצוא את שני הסוגים הבאים:

  • מזרוני אוויר דינמיים- מזרונים המוצעים לכל דרגת חומרה של פצעי לחץ, מצוינים גם למניעת התופעה. המזרונים מורכבים מתאי גליל רוחביים מלאים באוויר, כאשר בעזרת משאבה מרוקנים וממלאים לחילופין את התאים באוויר. פעולה זו גורמת לכך שבכל עת נתון חצי מהגוף באוויר, בדומה ליכולת לשנות תנוחה של אדם בריא.

  • מזרוני ויסקו גמישים- מזרונים מתקדמים המתאימים למניעת פצעי לחץ ולסובלים מפצעי לחץ בדרגות נמוכות. מדובר במזרונים עשויים מספוג חכם שבכל פעם מתאים את עצמו לגוף של המטופל, מפזר נכון לחץ ומבטיח שקיעה נאותה של הגוף.

bottom of page