הכל על טרשת נפוצה
top of page
  • מערכת לבריאות

הכל על טרשת נפוצה


בעולם שלנו יש הרבה יותר מידי מחלות, ולמרות הניסיונות הנפלאים של הרופאים והחוקרים, עוד אין להם דרך שבעזרתה יוכלו למנוע את קיומן של כל המחלות האלה. מחלה אחת שעלולה להיות מאוד לא נעימה ולפגוע מאוד בגוף של החולה, הי טרשת נפוצה, ואנשים רבים עלולים לחלות במחלה זו.

מהי טרשת נפוצה

טרשת נפוצה היא מחלה כרונית של מערכת העצבים של הגוף, והתוצאה שלה, היא פגיעה חמורה בתפקוד של תאי העצב. הטרשת הנפוצה היא מחלה קשה, ותלוי באיזה שלב היא מתגלה אצל החולה מבחינת יעילות הטיפול שאפשר להתאים. יש הרבה מאוד גורמים שאפשר להצביע עליהם בתור הגורמים העיקריים לטרשת נפוצה, כמו למשל: גורמים סביבתיים. תחת ההגדרה של הגורמים הסביבתיים לטרשת נפוצה אפשר בהחלט לראות גורמים כמו וירוסים למיניהם, עישון, מתח ולחץ נפש, ואפילו מחסור בויטמין D. הוכח שבעלי חיים שחיים במקומות שאין בהם מספיק שמש, נוטים לחלות יותר בטרשת נפוצה, כך שאין כל ספק שחוסר בויטמין D, אשר מגיע רק מהשמש, עלול להיות גורם למחלת טרשת נפוצה.

גורמים גנטיים

הקבוצה השנייה של גורמים למחלה הזו שנקראת טרשת נפוצה, הם גורמים גנטיים. אומנם זה נכון מאוד שהרופאים לא באמת מגדירים את הטרשת הנפוצה בתור מחלה גנטית שעוברת מדור אחד לדור אחר, אך מצד שני, יש לה שכיחות יותר גבוהה אצל אוכלוסייה אחת מאשר אצל אוכלוסייה אחרת. לדוגמא, החוקרים מצאו וגילו שאצל אנשים שהם ממוצא אירופי, הסיכון לחלות בטרשת נפוצה הוא יותר גבוה מאשר הסיכון של אנשים שמוצאם הוא אפריקאי.

סוגים שונים

חשוב לדעת שכאשר מדובר על טרשת, מדובר למעשה על סוגים שונים של המחלה, ואצל הרופאים נעשית הבחנה משמעותית בין סוג אחד של טרשת ובין סוג אחר. ישנה טרשת שנקראת טרשת נפוצה מתקדמת משנית, טרשת נפוצה מתקדמת ראשית וכדומה. חשוב להבין שיש הבדלים בין טרשת כזו לטרשת אחרת, ויש גם הבדלים בטיפולים השונים שעליהם ממליצים הרופאים. מבחינת הטיפול בנזקים שהמחלה גורמת להם, ניתן לראות שבימינו יש הרבה טיפולים אפשריים, בין אם מדובר על ריפוי בעיסוק ובין אם מדובר על תרופות שונות נגד דיכאון. בין יתר הטיפולים קיימים גם טיפולים של הידרותרפיה וטיפולים של פיזיותרפיה אשר יכולים לעזור לא מעט לחולה. לסיכום, צריך לאבחן את המחלה כאשר היא מתחילה, כי יש דרכים להתמודד איתה ויש דרכים להתמודד עם ההשלכות שלה והפגיעות השונות שלה בגוף.


bottom of page