איזה מזרון יתאים למנוע פצעי לחץ
top of page
  • מערכת לבריאות

איזה מזרון יתאים למנוע פצעי לחץ

פצעי לחץ הינם נפוצים מאוד בקרב קשישים ואצל אנשים המרותקים מסיבה זו או אחרת לכיסא גלגלים או למיטה. מדובר בפצעים כואבים שעשויים להיווצר במהירות רבה אך לוקח להם זמן רב להחלים. מלבד חוסר הנוחות הם גם עלולים להחמיר ולהוביל לפגיעות משמעותיות, עד כדי נמק ואפילו מוות עקב זיהום. לפיכך, ישנה חשיבות גדולה לשמירה על תנאים המונעים פצעי לחץ אצל מטופלים, לרבות הקפדה על תזונה מותאמת, שינויי תנוחה כנדרש ושימוש באמצעים ייעודיים כמו כריות ומזרונים.




סוגים שונים של מזרנים למניעת פצעי לחץ

חשוב להבין כי מזרון לפצעי לחץ אינו כמו מזרון רגיל וגם מזרני ביצים אינם נחשבים מומלצים למטרה זו. למעשה, ישנם כמה סוגים של מזרונים ייעודיים שאותם צריך להתאים אל מצבו של המטופל, דרגת הסיכון בה הוא מצוי לפיתוח פצעי לחץ, וכן באם הוא כבר סובל מפצעי לחץ קיימים. זאת, בנוסף לשיקולי התקציב כאשר חברות המתמחות בתחום גם מאפשרות לעיתים להשכיר את המזרונים לתקופות משתנות. אבל בכל מקרה, מבחינת העלויות חשוב להבין כי הטיפול בפצעי לחץ נוטה להיות יקר ומתיש, ולכן ההשקעה במזרון הינה חסכונית בהרבה – שלא לדבר על מניעת מצוקה מיותרת או חלילה סכנה למטופל.


סוג ראשון של מזרון לפצעי לחץ הוא האקטיבי-דינאמי. מדובר במזרון המתאימים למי שמצוי בסיכון גבוה לפצעי לחץ או מי שכבר סובל מפצעים קיימים. אלו מזרונים הבנויים מתאי גליל גדולים לרוחב שבתוכם יש אוויר, כאשר הגלילים מתרוקנים ומתנפחים לסירוגין. כך המזרון מדמה פעולה של שינוי תנוחה כאשר כ- 50% מהגוף נמצאים בכל עת באוויר. סוג נוסף הוא מזרון ספוג ויסקו אלסטי שמתאים לבעלי סיכון בינוני עד גבוה לפצעי לחץ או למי שסובל מפצע קיים בדרגה נמוכה. הוא עשוי מספוג מתקדם שמקנה שקיעה טובה של הגוף עם פיזור לחצים אופטימאלי. הסוג השלישי הוא מזרני אוויר ריאקטיביים המתאימים למניעה של פצעי לחץ או למי שסובל מפצע קיים בדרגה נמוכים. מדובר במזרנים ששוב ושוב מתאימים את עצמם אל הגוף, משפרים את הנוחות, מפזרים נכון לחצים ומפחיתים כאבים.


כמה דוגמאות למזרונים למניעת פצעים לחץ


  • מזרון אוויר דינאמי המשמש בתי חולים - True Source 506 , בתי אבות ובבתי מטופלים, המתאים למניעת פצעי לחץ ולטיפול בהם עבור הסובלים מפצעים עד דרגה 4 כולל. הוא מומלץ על ידי וועדות רפואיות בינלאומיות ומתאים למטופלים עד משקל 180 ק"ג.

  • מזרון סטאטי GEO PRO הבנוי מספוג מתקדם ומיועד למניעה של פצעי לחץ בדגש על העקבים, אצל מטופלים המצויים בסיכון בינוני. הוא מתאים לאנשים עד משקל 140 ק"ג, יש לו כיסוי אנטיבקטריאלי מונע לחות עודפת וזיעה על הגוף, נוח מאוד ותורם לשינה טובה.

  • מזרן אוויר ריאקטיבי REPOSE להפחתת כאבים ולמניעה של פצעי לחץ, הנחשב ליעיל ועמיד עם הפחתה משמעותי של לחצים למי שמצויים בכל דרגות הסיכון לפיתוח פצעי לחץ, כולל אנשים עם פגיעה ברקמות. המזרון מתאים מאוד לאנשים עם דמנציה ואלצהיימר שמתקשים לסבול רעשי משאבה חשמלית.


bottom of page