שמן מרולה: סגולות ושימושים
top of page
  • מערכת לבריאות

שמן מרולה: סגולות ושימושים

שמן מרולה (בעיקר שמן מרולה אורגני) הולך ותופס את מקומו במגוון תכשירי טיפוח, החל בקרמים המיועדים לפנים ולגוף, דרך האיפור וכלה בשמנים ובתכשירים המיועדים לשיער.

יש הטוענים כי לא רחוק היום שבו שמן המרולה ידחק את רגליהם של השמנים השכיחים כיום (כדוגמת שמן קוקוס או שמן ארגן) ויזכה בתואר השמן המועדף בכל בית, גם אצל אנשים מן השורה, כאלה שלא עברו קורס רוקחות טבעית או אפילו אצל כאלה שאינם חובבי קוסמטיקה טבעית מוצהרים ומושבעים.


טפטפת שמנים

מה זה שמן מרולה?

עצי המרולה (Marula) נחשבים כאחד מסוגי הצמחים היעילים ביותר באפריקה, וככזה - מיוחסים לו אין ספור מיתוסים ואגדות, שמרביתם עוסקים בסגולותיו השונות, הן בתחום הריפוי הטבעי והן בתחום הטיפוח. למשל, עלי העץ כשהם מרוסקים, משמשים כסותרי חומצה טבעיים ומהווים תחליף לתרופות הקונבנציונאליות לשיכוך צרבת. אף קליפת העץ ניחנה בתכונות דומות המסייעות בבליעה להתמודדות עם כאבי בטן ועם קיבה עצבנית. במריחה, קליפת העץ המרוסקת משמשת את האפריקאים להקלה על עקיצות חרקים ותגובות אלרגיות עוריות שונות. יש גם הטוענים שהיא מסוגלת להקל על הכשות נחשים, אבל זה, למשל, משהו שאנחנו פחות ממליצים לנסות בבית...


שמן מרולה מופק מפירות העץ, ואף רשימת יתרונותיו (בדומה לתכונות שאר חלקי עץ המרולה) הינה ארוכה, כשבראשה נמצא העובדה כי על אף שבדומה לשמנים אחרים, הוא מוסיף לעור ולשיער לחות רבה, אולם, בניגוד לשמנים אחרים, הוא אינו שמנוני וכבד, ולכן, הוא אינו סותם את נקבוביות עור הפנים, עור הגוף או עור הקרקפת.


שמן מרולה - סגולות ושימושים

מרקמו הקל והנספג של שמן המרולה, כמו גם הלחות העשירה שלו, הופכים אותו לשמן המתאים בשימוש במוצרים לעור, לציפורניים ולשיער. בין הרכיבים היעילים המצויים בו ניתן למצוא את חומצות האמינו (בעלות סגולות אנטי אייג'ינג ידועות), חומצות שומן חיוניות בעלות מגוון תכונות של שיקום והענקת לחות, נוגדי חמצון וויטמינים מסוגים E ו-C, המגנים על העור מנזקי הזיהום ומהנזקים הנגרמים מקרני השמש.


שמן מרולה לפנים

מכיוון שהשמן נחשב לשמן יבש וקל (יחסית לשמנים אחרים) הספיגה שלו בעור היא מהירה. דבר ההופך אותו ליעיל במיוחד במצבים של עור יבש במיוחד באזור מסוים (למשל, יובש קיצוני בשפתיים כתוצאה מקור או מחום) כמו גם לשימוש נרחב בעור הפנים. בשל תכונותיו, שמן מרולה מסוגל לרכך קמטוטים דקים ולמנוע את העמקתם. למרות שאין מחקרים קליניים המוכיחים את יכולת הריפוי של שמן המרולה במצבי עור ספציפיים (כדוגמת פסוריאזיס או אקזמה), כמו שכתבנו בתחילה, יכולותיו בהפחתת הגירוי והגרד בהחלט מוכחות, והן ידועות גם לאנשי אפריקה, שמשתמשים בקליפת העץ, פירותיו ועליו לצרכים אלה.

השמן ניתן למריחה לבדו על העור, או בשילוב בפורמולות שמטרתן להעניק לעור לחות ולהזין אותו.


שמן מרולה לשיער

כיום, כבר ניתן למצוא לא מעט סוגי שמפו תעשייתיים המשלבים בתוכם את שמן המרולה. אבל, אם אנחנו מדברים על רוקחות טבעית, סביר להניח שתעדיפו להוסיף מספר טיפות של שמן מרולה טהור לשמפו המועדף עליכם, או, לחילופין, להשתמש בו כמסכת הזנת לחות ושיקום לשיער, לפני או אחרי חפיפתו.

תוכלו לעסות את השמן ולהחדיר אותו לקצוות השיער, בכדי להעניק לשיער לחות ולהעלים את התופעה של קצוות מפוצלים, לעסות אותו לעור הקרקפת במטרה להפחית קשקשים וגרד בעור, להשתמש במספר טיפות ממנו לפני סידור השיער באמצעות מכשירים חמים (כמו פאן, למשל) או לסדר באמצעותו שיער סורר וקופצני, שנוטה להתמרד בימים לחים או גשומים.


סיכום

שמן מרולה הוא אחד מאותם שמנים מלאי יתרונות ויעילים, שכשאנחנו פוגשים ביתרונותיהם הרבים לראשונה, אנחנו שואלים את עצמנו - איפה השמן הזה היה עד היום? מדוע לא הכרתי אותו?

ובכן, כעת אתם מכירים אותו, וסביר מאד להניח, כי גם אצלכם (כמו אצל רבים אחרים) עד מהרה, הוא יהפוך לחלק משמעותי ובלתי נפרד מהפורמולות שתרקחו!


bottom of page