מהם התסמינים שיכולים להעיד על בעיה בכבד?
top of page
  • מערכת לבריאות

מהם התסמינים שיכולים להעיד על בעיה בכבד?

הכבד הוא איבר חיוני בגוף האדם. תפקודיו וחיוניותו הכרחיים לחיים ובריאות תקינים. יחד עם זאת לעיתים עלולות להתגלות בעיות שונות בתפקודו. במאמר זה נסקור את התסמינים אשר עשויים להעיד כי ישנה בעיה בכבד.
אישה סובלת מכאב בכבד

מה תפקידו של הכבד?

הכבד הוא אחד האיברים הפנימיים הגדולים ביותר בגוף שלנו, והוא מתקשר עם איברים רבים אחרים בגוף, כדי למלא מספר רב של תפקידים חיוניים. השפעתו אקוטית כמעט לכל מערכות הגוף לרבות מערכת החיסון, מערכת הלב, מערכת העצבים ועוד, המושפעות מפעילות הכבד, כך שניתן להבין כמה חשוב תפקודו התקין.


הכבד משתתף בתהליכי נטרול של רעלנים כמו אלכוהול, אמוניה, ומתכות, פירוק של תרופות ואבות המזון, ייצור חלבונים, חומצות אמינו, חומצות מרה, תאי דם ועוד. כל אחד מתפקידי הכבד הוא תהליך הכרחי שפגיעה בו עלולה לגרום לתחלואה.


מה עלול להשפיע לרעה על תפקודי כבד?

מחלות ומצבים רפואיים שונים עלולים להפריע לכבד למלא את כל תפקידיו באופן תקין. מחלות תורשתיות, מחלות זיהומיות, מחלות אוטו-אימוניות, הרעלות וגידולים מסוגים שונים. לצד כל אלו, ישנו הגורם העיקרי לבעיות תפקודי כבד והוא מצב שנקרא כבד שומני, ומלווה לעיתים גם בהשמנת יתר, טרום סוכרת ועוד.


אילו תסמינים מעידים על בעיה בכבד?

למרות שבמרבית המקרים, חולי כבד לא יחושו בתסמינים ברורים, יש סימנים שניתן להבחין בהם העלולים להצביע על מחלת כבד. ברוב המקרים מדובר על סימנים כמו צהבת, שינוי בגוון היציאות – צואה ושתן, גרד, שינוי צבע העיניים מסביב לעישונים מלבן לצהבהב, נטייה לדימום, הצטברות נוזלים, חום גוף ושינוי מהיר במשקל הגוף.


גם סימנים תחושתיים יכולים להעיד על בעיה כלשהי בכבד. סימנים כמו חולשה, עייפות, כאבי בטן, חוסר תיאבון, נפיחות באזור הבטן העליונה, בחילות וכדומה. כל אלו הם למעשה התוצאות של מצב שבו הכבד אינו ממלא את תפקידיו הרבים כראוי.


איך מזהים מחלת כבד?

כדי לאבחן מחלת כבד יש צורך בביצוע בדיקות תפקודי כבד שכוללות הן בדיקות דם, הן בדיקות שתן והן צילומים מתאימים. מחלת כבד יכולה להתפתח לאט לאט במשך שנים או להופיע באופן מהיר ואינטנסיבי.


אחד המדדים שנבדקים בבדיקות דם הוא אנזימי הכבד בדם. כאשר ישנה עלייה בכמות של אלו במחזור הדם, ישנו חשד מבוסס לבעיה בכבד. עם זאת, עלייה כזו יכולה להעיד גם על בעיות אחרות כמו מחלות בבלוטת התריס או אפילו צריכה של תרופות מסוימות. כדי לאבחן באופן ודאי מחלות כבד חשוב כמובן להגיע לתור אצל רופא שיבחן את כל הבדיקות וההיסטוריה הרפואית והמשפחתית ויוכל להפנות לבדיקות נוספות בהתאם.


אילו עוד בדיקות יכולות לסייע לזיהוי מחלות כבד?

ישנן עוד מספר בדיקות נוספות שתוצאותיהן יכולות לעזור ולהעיד על בעיית תפקודי כבד:


  1. בדיקת בילירובין - הצטברות של תוצר זה במחזור הדם נגרם כתוצאה ממחלות כבד ומביא לצהבת.

  2. בדיקת אלבומין – כאשר ישנה בעיה בכבד הוא מייצר כמות פחותה של חלבון זה.

  3. בדיקת INR – בדיקה שמטרתה להצביע על חריגות בקרישיות הדם, שכן בעת מחלת כבד מיוצרים פחות מקרישי דם והוא הופך דליל יותר.

  4. בדיקת צלקות על הכבד כמו גם אולטרסאונד לבדיקת גודל ומרקם האיבר שעשויים להשתנות בעת בעיות בכבד.

איך מטפלים במחלות כבד?

ישנם מצבים של מחלות כבד שבהן ניתן לטפל רק בעזרת ניתוח, ואילו יש מצבים אחרים שדי בתרופות כדי לטפל בהם. אומנם חשוב לזכור שלא לכל מחלה ישנו פתרון יעיל ויש צורך בהשתלת כבד בריא. בדומה להשתלות אחרות, מדובר על ברירת מחדל שאליה מגיעים אחרי שניסיונות טיפול אחרים כשלו. לאחר ההשתלה יש צורך בתהליך ליווי רפואי, טיפול תרופתי ובקרה למניעת סיבוכים ונזקים שונים עד שהמטופל יוכל לחזור לשגרה מלאה.

bottom of page