בריחת שתן
top of page
  • מערכת לבריאות

בריחת שתן


אחת התופעות הנפוצות בגיל המבוגר היא דליפת שתן או חוסר שליטה על הטלת השתן. הנתונים האחרונים מצביעים על שכיחות של עשרה אחוז במבוגרים מעל גיל 65. גברים ונשים רבים סובלים מהתופעה כתוצאה מגורמים שונים ומגוונים בדרגות חומרה משתנות. מדובר החל מדליפה של טיפות שתן בודדות ועד דרגת חומרה של חוסר שליטה בסוגרים באופן מוחלט. כמו כן תדירות ההרטבה משתנה. לעתים מדובר על תופעה שמופיעה לעתים נדירות ולעתים ההפרעה כרונית ומתרחשת ללא הפסקה. בטקסט הקצר שלפניכם נסקור בקצרה את הגורמים לתופעה.

בריחת שתן – אטיולוגיה (הגורמים לתופעה)

הסיבות לתופעה רבות ומגוונות. קצרה היריעה מלהכיל את כולן ולכן בחרנו מספר גורמים עיקריים. כפי שציינו, בריחת שתן יכולה להופיע במגוון מידות חומרה והסיבות לכך משתנות בהתאם לגיל, למקור הבעיה וסיבות רבות נוספות. במצב תקין ונורמטיבי לא מתקיימת בריחת שתן הודות לכך שלרוב האנשים ישנה שליטה על סוגר השופכה. סוגר השופכה הוא למעשה קבוצה של שרירים טבעתיים בעלי עוצמה שממוקמים סביב לשופכה. שרירים אלה אחראים לפתיחה ולסגירה של השופכה בסינרגיה עם שרירי רצפת האגן. החלשות של השרירים האלו או חוסר שליטה עליהם מובילה לתופעה של בריחת שתן.


בריחת שתן – אטיולוגיה

תרופות והתופעה של בריחת שתן

ישנן תרופות רבות שעלולות להוביל לחוסר שליטה בסוגרים או לעלייה בהפרשת הנוזלים לשלפוחית השתן. בכל מקרה בו אם סובלים מהתופעה של בריחת שתן, נסו לשים לב ולהתייעץ עם הרופא המטפל שלכם בנוגע לתרופות שהתחלתם ליטול. ישנו סיכוי לא רע שהן הגורמות לבעיה. כך למשל תרופות להורדת לחץ דם גבוה לרוב תורמות להשתנה מרובה ותרופות נוגדות דיכאון יכולות גם הן בתורן לעכב את יכולת ההתכווצות התקינה של שלפוחית השתן. תרופות נוספות שצריכות לגרום לכם להרים גבה במידה והתחלתם לחוות בריחת שתן הן תרופות הרגעה, כדורים נגד חרדה וכדורי שינה. חשוב מאוד להבין כי גם במידה ואתם חושדים כי מקור הבעיה בתרופות, אין להפסיק לנטול אותן בבת אחת. כל פעולה שקשורה בהפחתת המינון או בהפסקת התרופה כרוכה ומחייבת התייעצות עם הרופא המטפל.

עודף לחץ על השלפוחית

אחת הסיבות הנפוצות שמופיעה בשילוב עם החלשות שריר רצפת האגן או סוגר השופכה היא לחץ מצטבר על השלפוחית. בגברים יכולה להיות התופעה עדות לתהליך תופס מקום בערמונית (גידול סרטני). נשים רבות סובלות מהחלשות של שרירי רצפת האגן לאחר מספר לידות. באופן עקרוני גם ניתוחים שונים כמו כריתת רחם בנשים יכול להוביל לבעיות התרוקנות שכן שלפוחית השתן והרחם קרובים מאוד ולעתים השרירים שנכרתים בניתוח משפיעים על היכולת לשלוט במתן השתן.

לסיכום הנקודה העיקרית שחשוב להבין היא שישנם שפע של גורמים לבעיה הנפוצה כל כך של בריחת שתן. אי לכך, חשוב מאוד לשתף את הרופא המטפל בבעיה ולחפש מזור. אמנם מדובר בבעיה מביכה אבל זו לא סיבה שלא להתמודד איתה.

bottom of page