חשיבות צחצוח שיניים ובריאותן | פורטל לבריאות
top of page
  • מערכת לבריאות

חשיבות צחצוח שיניים ובריאותן

מאת אברהם פולק - t.co.il


בעידן 2020 (בעיקר כאשר שוהים בבידוד או בסגר) מרבים לאכול מאכלים עתירי סוכר, לשתות קפה ולעשן. ומצד שני, צחצוח שיניים ושמירה על ההיגיינה שלהם - נאדה. כל אלה הם מתכונת ברורה להתפתחות עששת, דלקת חניכיים ומחלות נוספות בשיניים ובכל הגוף.


מה זה בעצם עששת? כאשר לא שומרים על היגיינת השיניים והפה נוצרת על השיניים שכבה של חיידקים, החיידקים חודרים בין השן לחיך ויחד עם האבנית המצטברת הם מחוררים את השיניים, בחורים מצטברים שאריות של אוכל המחמירים את המצב, וכשמורגש כאב חד בשן מצב החור כבר באמת חמור, במקרים חמורים עוד יותר השן פשוט נופלת. יש אנשים שמסיבה גנטית השיניים שלהם נוטות יותר לפתח עששת, אך בכל מקרה הקפדה על היגיינת השיניים תקטין גם מהם את אחוז הסיכון להינזק מהעששת.


חיוך ושיניים לבנות

מהי דלקת חניכיים

באזור השיניים קיימים מאות סוגי חיידקים, רופאי שיניים באשקלון מסבירים כי כאשר המערכת החיסונית שלנו חזקה רובם אינם מזיקים, אך כאשר הם נפגשים עם שאריות של אוכל דביק וסוכרים הם כן יכולים לפגוע ברקמת החניכיים ולגרום נזק, הם עלולים לגרום לדלקת המלווה בנפיחות, אודם ואף דימום. בנוסף לכך, יובש בפה והפרשה מועטה של רוק מחמירים את הדלקת. דלקת חניכיים יכולה להחמיר ולחדור לעצם המחזיקה את השן.


איך מונעים עששת ודלקת חניכיים?

הפתרון למניעת עששת ודלקת חניכיים הוא צחצוח שיניים לאחר כל ארוחה, כך שלא יתאפשר לחיידקים להיתפס על השיניים. המצב האידיאלי הוא כאמור לצחצח לאחר כל ארוחה, אבל אם הדבר בלתי אפשרי יש להקפיד על צחצוח פעמיים ביום, בערב לפני השינה ובבוקר. מה שחשוב עוד יותר הוא שאם כבר מצחצחים, אז שזה יהיה צחצוח נכון ומועיל, אחרת זה סתם בזבוז זמן. צחצוח נכון ויסודי אמור לקחת כ-4 דקות.


כמו כן יש לבחור מברשת שיניים איכותית מחברה מוכרת ולהחליפה בחדשה כל שלושה חודשים. בעת הצחצוח חשוב שהמברשת תעבור על כל חלקי השן הפנימיים והחיצוניים, וכן החלק העליון של השן. יש להתמקד במיוחד בחיבור שבין החניכיים לשן. לאחר מכן יש להשלים את הניקיון בעזרת חוט דנטלי. כמו כן חשוב לבקר אצל שיננית לניקוי אבנית פעם בחצי שנה. גם שתייה מספקת היא הכרחית למניעת עששת ודלקת חניכיים, היא מגבירה הפרשת רוק ובכך מסייעת למאמץ להרחקת החיידקים.

לסיכום, חמשת הפעולות שאנו יכולים לעשות למניעת עששת ומחלות חניכיים:

1. להפחית סוכר ואוכל מתוק.

2. לשתות מספיק.

3. לצחצח שיניים לפחות פעמיים ביום (ועדיף לאחר כל ארוחה).

4. שימוש בחוט דנטלי לפחות פעם ביום (עדיף לפני השינה).

5. לבקר אצל שיננית לניקוי אבנית פעמיים בשנה ולפחות פעם אחת בשנה.


איך משרישים בילדים את המודעות לצחצוח שיניים?

כמו כל הרגלי בריאות והיגיינה מומלץ להתחיל להתרגל לכך כבר מגיל ילדות, ככל שההתחלה תהייה מוקדמת יותר כך זה יהיה יותר מושרש וספונטני. גם כשנחזור מאירוע ב-3 בלילה לא נוותר על הצחצוח... יש אימהות שמתחילות להרגיל את הפעוט שלהן לצחצוח שיניים מאז שבוקעת לו כבר השן הראשונה. אך לא לכל אחד זה מתאים, לא כל אימא מצליחה לשכנע את הילדים לצחצח כל יום כמו שצריך. בשנים האחרונות הומצא פטנט טכנולוגי המומלץ על ידי רופאי שיניים. מדובר במברשת שיניים חשמלית שהראש שלה מסתובב לבד – היא מופעלת באמצעות סוללה פשוטה, זה מונע את אלמנט העצלנות של הילדים ומדרבן אותם לעמוד במשימה עד שיתרגלו לדאוג לכך בעצמם.


bottom of page