תזונה נבונה או כיצד לבצע שינוי תזונתי
top of page
  • מערכת לבריאות

תזונה נבונה או כיצד לבצע שינוי תזונתי


דלת הכניסה לתזונה נבונה כל שינוי מביא עמו צונאמי של תחושות, מכשולים, הדיפות וניחוחות מכל המינים, והסיבה שאני מתייחסת קודם כל לקשיים בשינוי היא כי זו נחלת הכלל ונכון שאין צרת רבים מהווה נחמה לנבונים אך שייכות לקבוצה ונורמות חברתיות יכולות לעזור בהתמודדות עם אותם קשיים. יש מי שמבין שכאשר השינוי נכון הוא מגיע בקלות, גם אני מאמינה שקל יותר כאשר מאמינים באמונה שלמה בזהות החדשה, אך עדיין בתאי הגוף מוטבעת דרך חיים והתנהגות הנובעת יותר מהרגלים ופחות קשורה להבנה מה נכון ומה לא נכון. רבות הכתבות על תזונה נכונה/נבונה, רבים היועצים ותורות אימון מתפתחות לטעת באנשים את היכולת לבצע את השינוי אם בתזונה אם בכלכלה או במערכות יחסים, אין זה משנה התחום. מה שחשוב הוא שהשינוי יעשה מתוך הכוונה ותכנון ויתבצע צעד אחר צעד על מנת להטמיע את השינוי בזהות ובדרך החדשה בה בוחרים. בכתבה זו אתייחס לשינוי בתזונה וההבנה הראשונה שבלעדיה לא ניתן להתחיל היא ש: כל מה שאני מכניס לגופי משפיע וישפיע על איך אני נראה ואיך אני מרגיש.


תזונה נכונה למשפחה

להלן 10 הצעדים להתחלת השינוי ואין זה חשוב באילו מהם אתה בוחר כצעד ראשון

כי כל שינוי קטן מבורך ומביא עמו גל של תחושות חיוביות, פירוק הרגלי התזונה לעשרה חלקיקים יקל על בניית הגשר להטמעת השינוי:

  1. שתיית מים – ליטר וחצי ביום! בהתחלה בנוסף להרגלי השתייה הקיימים עם הזמן ירד הצורך בשתיה ממותקת וקופאין (טיפים שיעזרו לזכור: להסתובב עם בקבוק מים קטן, ולדעת שהיום אני ממלאה את הבקבוק 3 פעמים. לשתות כוס מים לפני כל כוס שתייה אחרת)

  2. ארוחת בוקר – להתחיל את היום עם אנרגיה רובנו יוצאים ליום העבודה על בטן ריקה, חלקנו אפילו מחכים עם הקפה עד המשרד מהיום 10 דקות בבוקר מוקדשים למילוי הגוף בדלק, אין ציפייה האוטו ייסע ללא דלק אך אצל כולנו ישנה הידיעה השגויה שהגוף יכול להתקיים ללא אוכל, אז זהו שלא – עצבנות, חוסר ריכוז, עייפות, התפזרות ועוד תסמינים שמאפיינים את הבוקר עולים מהקיבה הריקה!!!

  3. ארוחות בשעות קבועות – 5 ארוחות במהלך היום במטרה לשמור על רמות סוכר קבועות בגוף, ללא סוכר המוח מתבלבל, השרירים מתעייפים, תחושת עייפות ולאות, מצב רוח ירוד וחוסר מוטיבציה הינם תוצר ישיר של תנודות חדות ברמות הסוכר בדם

  4. ארוחת לילה – יש מי שהכרחי לו לאכול את ארוחת הלילה אלה הם חולי הסוכרת שאר בני האדם לא זקוקים לארוחה מעבר לשעה 7-8 בערב הפרשת הקורטיזול בשעות הלילה כתגובת הגוף לאכילה תגרור אחריה הפרעות בשינה, השמנה, מצבי רוח ועוד תסמיני חולי

  5. ארוחות ביניים – מספר מטרות להן: מעבר להנאה שביציאה להפסקה יזומה, ימנע את העייפות התוקפת באמצע היום, את תחושת הרעב הלא מרוסנת איתה הגוררת אחריה כמות אוכל גדולה מדי, אכילה מהירה. ארוחות החטיף יגנו על תחושת השפיות, מיקוד וריכוז לאורך היממה ומונע השמנה!

  6. ירקות חיים – ויטמינים! אבותינו המייסדים נמצאים בירקות ובפירות החיים ככל שנרבה באכילתם כך ייטב לתהליכי הגוף השונים, מיצירת אנרגיה ברמה התאית, דרך עיכול תקין וספיגה ועד בניית תאי עצב ושמירה על תפקוד המוח. לא קיימת הגבלה באכילת ירקות, לגבי הפירות ואנשים סוכרתיים יש צורך בהתאמה אישית. כשחכמינו דיברו על מזונות מרפא הירקות והפירות היו בקו הראשון.

  7. מיץ ירוק : כלורופיל - יתרונותיו נבדקו ונחקרו נמצא שמבין תכונותיו הרבות הוא נוגד חמצון חזק, בעל תכונות אנטי סרטניות, נוגד דלקת, מחזק את תאי הדם הלבנים והאדומים ועוד ועוד. מומלץ גם למי שרק עייף מהבוקר עד הלילה וגם כמשקה מרפא במצבי מחלה מסוימים. מיץ עשב חיטה קנוי, הכנת מיץ ירוק במסחטה ביתית ויש עוד דרכים להזין את הגוף בכלורופיל.

  8. מזון מלא – הכוונה לדגנים מלאים (אורז מלא, גריסי פנינה, חיטה מלאה, כוסמין ושיפון מלאים ועוד) וגם למזון המכיל אנזימי עיכול שיהיו זמינים לגוף ויוסיפו משאבים במקום לרוקן את הגוף לדוגמת הקטניות, הנבטים ועוד

  9. הרגלי אכילה – תזכורת למה ששמענו מסבתא: לעיסה איטית, אכילה בישיבה, התכוונות לאכילה, הנאה מאכילה, אמירת תודה (גם אם אני לעצמי הכנתי את הארוחה)

  10. הנאה ותשוקה – בעיניי החשוב מכל, כי רק דרך החוויה אטמיע את השינוי מזון למחשבה: צבעים, ריחות, תבלינים, כל מה שמעורר את התשוקה וכל מה שיכניס שמחת חיים וכיף. זה כיף לאכול!!

אין זה משנה מאיפה תבחר להתחיל כל צעד קטן יביא עמו גל של שינוי.

השאלה היחידה – איפה דלת הכניסה שלך?

bottom of page