כיצד מטפלים בבעיות חניכיים אצל ילדים?
top of page
  • מערכת לבריאות

כיצד מטפלים בבעיות חניכיים אצל ילדים?

כהורים יש לנו את האחריות לדאוג לבריאותם של ילדינו, כמו בבריאות הפה והחניכיים למשל. אנשים רבים מאמינים כי מחלות בחניכיים שמורות למבוגרים בלבד, אך אמונה זו שגויה. גם ילדים עשויים לסבול ממחלות מסוג זה עקב שמירה לקויה על היגיינת הפה והחניכיים או בשל תזונה עשירה בסוכר. ממה נגרמות מחלות אלה וכיצד ניתן לטפל בהן? כל התשובות לפניכם במאמר זה.


ילדה אצל רופא שיניים

מהם הגורמים למחלות חניכיים אצל ילדים


הגורם המרכזי להופעה של מחלות חניכיים בילדים ומבוגרים כאחד, היא נוכחות גדולה של חיידקים מזיקים בחלל הפה. בפה ישנן אוכלוסיות חיידקים שונות, חלקן מועילות וחלקן מזיקות. במקרה בו הילד אינו מצחצח שיניים מספיק או בצורה נכונה, כאשר התזונה שלו מכילה כמות רבה של סוכר או כאשר הוא מצחצח את אזור החניכיים באגרסיביות, עולה הסבירות להופעה של מחלת חניכיים.


מהם התסמינים של מחלת חניכיים בילדים?


מחלות חניכיים בילדים יכולות להתבטא במספר תסמינים נפוצים. אחד התסמינים הוא נפיחות ואודם של החניכיים, זאת בשל תגובה דלקתית לפלישת החיידקים לרקמות החניכיים. תסמין אפשרי נוסף הוא דימום בשל פגיעה ברקמות. נסיגת חניכיים גם היא תסמין אפשרי, כלומר החניכיים נסוגות מפני השן, דבר החושף את שורש השן לפגיעה חמורה. כמו כן, ריח לא נעים מהפה גם הוא תסמין אפשרי, כזה שאינו חולף גם לאחר צחצוח שיניים או שימוש בחוט דנטלי.


כיצד ניתן לטפל במחלות חניכיים אצל ילדים?


ישנן מספר דרכים לטפל במחלות חניכיים אצל ילדים, כאשר אופן הטיפול יקבע לפי חומרת המצב וסוג המחלה. כאשר מדובר בשלבים המוקדמים של בעיות חניכיים, חשוב מאוד לקחת את הילד לטיפול אצל שיננית, שכן זהו הקו הראשון בטיפול במחלות חניכיים. כמובן שאבחון המחלה והשלב בו היא נמצאת יעשה בידי רופא שיניים בלבד.


במהלך הביקור אצל השיננית תיעשה הסרה של אבנית המצטברת על קו החניכיים בחיבור עם השיניים. אבנית זו יכולה לשמש כקרקע פורייה להצטברות של חיידקים, לכן הסרה שלה מסייעת עד מאוד במאבק במחלת החניכיים. בנוסף לביקור אצל השיננית, שצריך להיעשות בכל כחצי שנה, מומלץ לבקש מרופא השיניים להדגים בדיוק מהו האופן הנכון לצחצח את השיניים ואת אזור החניכיים. יתכן כי תתקבל המלצה גם על שטיפות פה לסילוק יעיל יותר של חיידקים.


במצב בו מחלת החניכיים נמצאת במצב מתקדם יותר, יידרש טיפול מורכב יותר הנקרא הקצעת שורשים. טיפול זה כולל הערכה מעמיקה של כל רקמות הדלקת בחניכיים, תוך בחינת מצב השיניים סביב אזורים אלה. בהתאם למצב החניכיים יצטרך המטופל להתאים את שגרת היגיינת השיניים שלו. גם כאן תיעשה הסרה של אבנית, אך המעקב אחר המטופל הרבה יותר קפדני כדי לוודא שאכן מצב החניכיים משתפר.


במקרים קיצוניים יתכן כי תידרש התערבות כירורגית להתמודדות עם מחלת החניכיים, אך בילדים מדובר במצב נדיר מאוד.


האם ניתן למנוע מחלות חניכיים?


הדרך הטובה ביותר לטפל במחלות חניכיים היא למנוע את הופעתן מלכתחילה. מומלץ לבקר בכל כחצי שנה אצל שיננית ורופא שיניים. זאת כדי לאפשר איתור מוקדם של בעיות אפשריות וטיפול בהן כאשר המצב אינו חמור. בנוסף, יש לעקוב בקפדנות אחר שגרת צחצוח השיניים של הילדים. מומלץ לקבל הנחיות מדויקות מרופא השיניים כדי לצחצח את השיניים בכל יום. חפשו סימנים מוקדמים למחלת חניכיים כמו דימום, ריח לא נעים או נסיגה של החניכיים. מניעה מוקדמת תבטיח שילדיכם ייהנו מבריאות פה וחניכיים טובה יותר ותוכלו לסייע להם למנוע טיפולים רפואיים מורכבים.

bottom of page