שמן זית כתית מעולה
top of page
  • מערכת לבריאות

מה זה שמן זית כתית מעולה


"ארץ זית שמן ודבש" (דברים ח,ח)

האביב כבר כאן במלוא הדרו, הזיתים כבר הבשילו והמסיק מתחיל. עכשיו כל מה שנותר הוא ליהנות מהפירות - שמן זית כתית מעולה. אז מה זה בכלל אומר "כתית מעולה" ואיך תוכלו לדעת ששמן הזית שרכשתם אכן נכלל בקטגוריה המעולה ביותר – כל התשובות בכתבה לפניכם...

מדוע יש דרגות איכות של שמן הזית?

בדיוק כמו יין, גם שמן זית נמדד על פי מידות שונות של איכות, בהתאם לאיכות ההפקה שלו. שמני זית נכבשים בדרגות שונות. ככל שתהליך הכבישה מוקפד ואיכותי יותר, כך שמן הזית הופך להיות איכותי יותר. כתית היא למעשה שם כולל לאחוזי רמת החומצות החופשיות בשמן הזית. ככל שרמת החומציות נמוכה יותר, כך רמת הכתית נחשבת לטובה יותר. כתית מעולה הוא שמן זית המכיל את הכמות הגבוהה ביותר של חומצות השומן החופשיות.



שמן זית כתית מעולה

שלוש דרגות איכות שמן כתית:

כתית מעולה – בעל חומציות של עד 0.8% שמן בדרגת האיכות הגבוהה ביותר - (EXTRA VIRGIN) כתית משובח – בין 0.8% ל- 2% - (VIRGIN) כתית רגיל – בין 2% ל-3.3% (על פי תקן ארגון יצרני שמן הזית העולמי - Iooc) טעם שמן הזית מושפע מערבוב שמנים, צבע שמן הזית נקבע מצבע ומזן הזיתים בזמן הפקת השמן.

אז איך מפיקים שמן זית מעולה?

תהליך הייצור של שמן מעולה, מורכב וארוך יותר מתהליך ייצור של שמן זית שאינו איכותי. בהפקת שמן יש שני סוגים של כבישה: כבישה חמה וכבישה קרה. כבישה חמה היא תהליך ייצור תעשייתי. במהלך כבישה חמה מחממים את הזיתים בכדי לחלץ מהם את השמן. התהליך הוא מהיר, והוא מאפשר ייצור שמן זית בכמויות גדולות ברמה סיטונאית. כבישה קרה היא תהליך איטי ומורכז של הפקת שמן זית. במהלך כבישה קרה, מופעל לחץ על הזיתים. התהליך אורך בין מספר ימים למספר שבועות. כבישה קרה מסייעת לשמירה על המולקולות החומציות החופשיות בשמן, ולכן היא מספקת שמן איכותי.

אז איך יודעים איזה שמן זית לקנות?

כדי להבטיח שהשמן ברשותכם הוא שמן זית איכותי חפשו את התווית של ; שהוא חלק ממועצת הצמחים (בעבר נקרא מועצת הזיתים).


תו איכות לשמן זית ישראלי

ענף הזית מדרג את כל השמנים המשווקים בארץ ומסווג אותם בתו איכות לשמן זית. קיימות 2 רמות של מדבקות- מדבקה ירוקה לסימון דרגת איכות כתית מעולה ומדבקה אדומה עם לסימון שמן בדרגת איכות כתית.


מדבקת איכות לשמן זית

אם מופיע בתווית הביטוי כתית מעולה הרי שמדובר בחותמת איכות שמבטיחה כי השמן הוא איכותי יותר. השמן האיכותי עולה בדרך כלל יותר מהזול, אבל רק בו תמצאו את כל הטוב והשפע הבריאותי של שמן הזית שהפך אותו לחביבם של הדיאטנים בעולם.


bottom of page