מהן השיטות הטובות ביותר להעלמת צלקות?
top of page
  • מערכת לבריאות

מהן השיטות הטובות ביותר להעלמת צלקות?

כידוע, צלקות הינן נפוצות מאוד בכל הגילאים ויכולות להיגרם בנסיבות שונות, כגון פציעות בתאונות ונפילות, צלקות לאחר ניתוחים וכדומה.

כיום קיימות שיטות החל בתרחיץ פולידין ועד משחה לצלקות, שנועדו להעלים או לכל הפחות לטשטש את הצלקות, וזאת כאשר מדובר בצלקות יחסית טריות בנות מספר חודשים.


רגל עם צלקות

מדוע הצלקת בכלל נוצרת

באופן פרדוקסאלי, הצלקת הינה מנגנון חיוני השומר על שלמותו של העור. זהו תהליך ריפוי של פגיעות במעטפת העור, והפרדוקס הוא שהתוצאה אינה יפה לעין. הבעיה היא, שכאשר הגוף משחזר את רקמות העור שנפגעו, הוא אינו יכול לעשות זאת באופן מושלם, בדיוק כפי שהיה קודם מבחינת מרקם, מראה ואיכות. תפקיד חיוני בתהליך זה מהווה חלבון הקולגן שהסיבים שלנו משמשים לבנייה הרקמה החדשה, כלומר לבניית הצלקת. על כן, שיטות להעלמה וטשטוש של צלקות טריות יחסית, משפיעות בין היתר על אופן ההתארגנות של סיבי הקולגן.


העלמת צלקות עם מדבקות

פתרון פשוט וקל ליישום הוא מדבקות סיליקון לצלקת שמתאימות לכל הגילאים, התורמות לטשטוש הצלקות ולזירוז תהליך הריפוי. מדובר במדבקות העשויות ממאה אחוז סיליקון רפואי, וחושב לציין שככל שמשתמשים בהן יותר בסמיכות לזמן היווצרות הצלקת, כך האפקט משמעותי יותר. יריעות סיליקון לצלקות (המדבקות) אוטמות את הצלקת ויוצרות לחות באזור למניעה של התייבשות, העלולה לגרום לייצור מוגבר של קולגן וליצירת צלקת יותר עבה ובולטת. כמו כן, היריעות לוחצות בעדינות על הצלקת, מה שלא מאפשר התפתחות מואצת של הקולגן שמרים ומבליט את הצלקת מעל העור.


בתוך כך, המדבקות סופגות מהמתחים שנוצרים בעור עקב הקרע ברקמות, ולכן הצלקת אינה ממשיכה להתרחב. הן גם מונעות יצירה של כלי דם קטנים באותו אזור ולכן פוחתת האדמומיות. בתוך כך נוצר שדה שלילי המסייע לסיבים של הקולגן להתארגן בדפוס יותר מסודר ואחיד, כך שהרקמות החדשות יהיו יותר דומות לעור שמסביב.


ג'ל לטשטוש של צלקות

עוד שיטה לטשטוש של צלקות מבוססת על ג'ל שקוף, מאה אחוז סיליקון רפואי עם ויטמין אי. הג'ל נועד למריחה וספיגה מהירה בעור מבלי להכתים בגדים וממליצים להשתמש בו לסירוגין עם מדבקות הסיליקון. הוא תורם לשיפור מרקם הצלקת, הגובה והצבע שלה, וגם תורם להפחתה של גירודים ואי נוחות. מדובר בג'ל קל ליישום, שיתרונו טמון בכך שלא צריך להשתמש במדבקה – שהיא אמנם שקופה אך לעיתים ניתן להבחין בה מקרוב.

bottom of page