סרטן פי הטבעת וסרטן החלחולת – כל מה שצריך לדעת
top of page
  • מערכת לבריאות

סרטן פי הטבעת וסרטן החלחולת – כל מה שצריך לדעת


סרטן פי הטבעת נחשב לגידול נדיר ומהווה 2.4% מכלל הגידולים הממאירים במערכת העיכול. החלחולת זה החלק השרירי והקיצוני ביותר של המעי הגס, אשר מסתיים בפי הטבעת. סוג הגידול הנפוץ ביותר באזור הזה הוא קרצינומה, אך ישנם גידולים נדירים יותר, כגון מלנומה, תאים בזליים או אנדוקרצינומה.


טיפול בסרטן

סרטן פי הטבעת – מהם הגורמים ומי נמצא בקבוצת הסיכון?

סרטן מסוג זה נפוץ יותר בנשים מאשר בגברים, הוא נוטה להופיע מעל גיל 50 ושכיח יותר אצל מעשנים. אומנם לא ברור מהו הגורם הראשוני לגידול, אך נמצא קשר ישיר בין אנשים שנדבקו בווירוס הפפילומה האנושי לבין הסיכוי לפתח את המחלה. נמצא כי קיום יחסי מין אנאליים עם מספר גבוה של פרטנרים, מגדיל את הסיכון להתפתחות המחלה, ולהדבקות ב -HIV.

סרטן החלחולת – מהם הגורמים ומי נמצא בקבוצת הסיכון?

סרטן המעי הגס והחלחולת נחשב לאחד מסוגי הסרטן השכיחים ביותר בישראל כ – 3,300 איש מאובחנים מדי שנה. הסיכון לחלות עולה עם הגיל, 80% מהמאובחנים כל שנה, נמצאים מעל גיל 60. לא ברור מהו הגורם למחלה, אך נראה כי קיים קשר בין תזונה העשירה בחלבונים ובשומן מהחי לבין עלייה בסיכון לחלות. כמו כן, הסרטן שכיח יותר אצל אנשים בעלי עודף משקל, מעשנים ובקרב מי שממעיטים בפעילות גופנית. בנוסף, חולי קרוהן וקוליטיס, נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן מסוג זה.


בדיקות גנטיות להתאמה אישית בסרטן מעי גס

סרטן פי הטבעת - מהם התסמינים?

התסמין הבולט ביותר הוא תחושת כאב, לחץ ודימום מאזור פי הטבעת. חלק מהאנשים מפתחים באזור גבשושיות קטנות, אשר עלולות להראות כמו טחורים. אנשים אחרים סובלים מהפרשות מאזור פי הטבעת או מתחושת גרד או אי נוחות באזור. במקרים אחרים נוצר מצב של חוסר שליטה על היציאות. בחלק מהמקרים הסרטן מופיע בצורה של כיבים אשר מתפשטים על העור באזור הישבן.

סרטן פי הטבעת – אבחון וטיפול

האבחון מתבצע על ידי גסטרולוג, שמפנה את המטופל למספר בדיקות. הבדיקה הראשונית היא בדיקה רקטלית הנעשית בצורה ידנית על ידי הרופא, במטרה לאתר גושים או גבשושיות בתוך פי הטבעת. במידה והתגלו בבדיקה הידנית, המטופל נשלח לבדיקת ביופסיה, במהלכה נלקחת דגימת תאים מהאזור, לצורך בחינה תחת מיקרוסקופ. בשלב הבא, המטופל נשלח לצילום רנטגן, אולטרסאונד או MRI, על מנת לבדוק האם הגידול התפשט לאזורי גוף נוספים. ברוב המקרים הרופאים ממליצים לבצע קולונוסקופיה, על מנת לבחון את המצב של המעי הגס. סוג הטיפול מותאם לכל מטופל בהתאם לשלב ההתקדמות של הגידול, המאפיינים שלו וההיסטוריה הרפואית של המטופל. הטיפולים הנפוצים ביותר הם טיפול באמצעות קרינה, טיפול כימותרפי או פרוצדורה ניתוחית.

אפשרויות לטיפול מתקדם בסרטן פי הטבעת והחלחולת

בעזרת בדיקות להתאמת הטיפול התרופתי, ניתן להתאים לכל חולה בסרטן פי הטבעת את הטיפול היעיל ביותר עבורו. כיום ישנן מספר מוטציות גנטיות ידועות בסרטן פי הטבעת, שניתן לזהות אותן ולהתאים טיפול תרופתי כנגדן. בדיקות להתאמת הטיפול התרופתי, מזהות את אותם מאפיינים גנטיים בגידול בגידול של החולה הספציפי ומתאימות לו טיפול תרופתי מתקדם. כך, ניתן לייעל את הטיפול בצורה משמעותית, ולהמנע מתופעות לוואי שלא לצורך.

bottom of page