למה כדאי לכם לצרוך אשכול ענבים מידי שבוע
top of page
  • מערכת לבריאות

למה כדאי לכם לצרוך אשכול ענבים מידי שבוע

בשנים האחרונות כולנו הפכנו מודעים יותר לענייני בריאות ותזונה, ומנסים להקפיד ככל האפשר לאכול בריא. בין היתר ממליצים לנו אנשי המקצוע לאכול פירות מסוגים ובצבעים שונים, התורמים את תרומתם לבריאות. בשורות הבאות נתמקד בענבים ונבין מדוע מומלץ לצרוך אשכול בכל שבוע.





תחליף מתוק וטעים – אבל בריא

קודם כל, מה שמושך בענבים הוא המתיקות שלהם, שבהחלט עדיף שתחליף את דברי המתיקה האחרים והמעובדים שאנו צורכים. אשכול ענבים מכיל גם הוא סוכרים, כמובן, ולכן לא ממליצים לצרוך אינסוף ענבים בכל יום. יחד עם זאת, לענבים יש ערך גליקמי נמוך העומד על 53, והמשמעות היא שהם מתאימים בצריכה הולמת אפילו לסוכרתיים ובכל מקרה לא מביאים לקפיצה גבוהה של הסוכרים בדם, שלאחר מכן תתבטא בנפילות אנרגיה, בהגברת תחושת הרעב ונשנושים מיותרים.


מרכיבים בריאים בענבים

אם כן, מי שצורך אשכול ענבים מידי שבוע אינו מסכן את מאמצי הדיאטה שלו ואינו פוגם בבריאות. נהפוך הוא, לענבים יש יתרונות רבים לבריאות הגוף, שאמנם משתנים בין זן אחד למשנהו, אך המאמר הנוכחי נביא את היתרונות הכלליים. ראשית, בקליפות של ענבים יש הרבה נוגדי חמצון הנלחמים ברדיקלים חופשיים שנוצרים עקב חמצון, וקשורים בין היתר במחלות כרוניות, הזדקנות של העור, דלקות ועוד. בנוסף, נוגדי החמצון תורמים לשמירה על הראייה ומקטינים את הסיכון להתפתחות קטרקט.


גם מינרלים לא חסרים בענבים, למשל אשלגן המשפיע בצורה חיובית על לחץ הדם ומנטרל את ההשפעה הלא טובה של נתרן, כלומר מלח המצוי בהרבה מאכלים מעובדים שאנשים צורכים ביומיום. מי שיחפש ימצא בענבים גם כמות יפה של ויטמינים, ואחד מהם הוא כמובן ויטמין C הידוע שכל מאה גרם ענבים מכילים עשרה אחוזים מתצרוכתו היומית המומלצת. מדובר בוויטמין חיוני הקשור למניעת אלרגיות ודלקות, לריפוי פצעים, לחוזקה של המערכת החיסונית ועוד.


בנוסף, מכיוון שענבים מכילים כמות טובה של סיבי תזונה, הספיגה והמיצוי של נוגדי החמצון, הויטמינים והמינרלים יותר טובה. לדוגמא, מה שנספג טוב יותר הוא נוגדי חמצון מסוג פוליפנולים הקשורים לבריאות יותר טובה של הלב וכלי הדם, למניעת חמצון כולסטרול ופגיעה בכלי דם. ודוגמא נוספת היא נוגד החמצון בשם רזרבטול המגן עלינו מפני בקטריות וחיידקים, ונוגד החמצון גלוטיון שתורם לבריאות המערכת החיסונית ולניקוי רעלים מהכבד.


השורה התחתונה

ענבים אמנם מכילים סוכרים, ולכן כמו כל מאכל לא צריך להגזים באכילתם, אבל אשכול ענבים הוא תחליף מצוין לדברי מתיקה בעלי ערך גליקמי גבוה וערכים תזונתיים מועטים. הענבים מכילים לא מעט ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון, כך שהשגתם בבת אחת מעדן טעים ומרווה ליום חמים, ומנה קטנה של בריאות לגוף.

bottom of page