אסתמה ותזונה
top of page
  • מערכת לבריאות

אסתמה ותזונה


נתחיל מכך שההנחה הבסיסית בנטורופתיה היא שכל מה שאנו מכניסים לגופינו משפיע על תהליכים פיזיולוגיים, שונים כמו: חילוף חומרים, ספיגה ועיכול, יכולות ריכוז ומיקוד וכן גם על תהליך הנשימה.

אסביר זאת ע"י הקדמה קצרה על מחלת האסתמה, כיצד מטפלת הרפואה באסתמה והיכן לנטורופתיה מקום לעזור בהורדת שכיחות ההתקפים, עוצמת ההתקפים ואפילו ריפוי. אסתמה – מחלה של דרכי נשימה. אלרגנים כמו אבקת פרחים, קרדית אבק הבית, עשן, אויר קר ועוד גורמים להיצרות דרכי הנשימה.


אסתמה ותזונה נכונה

כיצד?

תהליך ההיצרות של נתיבי האויר הינו תוצאה של השתחררות חומרים נוגדי אלרגיה שהגוף מפריש (לדוגמה ההיסטמין) במטרה להילחם באלרגן. תגובת הגוף גורמת להפרשת ריר, כיווץ שרירים ושרשרת של פעולות של מערכת החיסון המזמנת למקום "חיילים" נוספים המשתתפים בתהליך הדלקתי. האזור נראה כמו שדה קרב במלחמה נגד האלרגן כשהמפסיד העיקרי הוא האדם המתקשה לנשום, תחושה מתקדמת של חנק וקוצר נשימה מה שמגביר את תחושת הלחץ והחרדה של אותו אדם הגורמים לשחרור אותם חומרים מעוררי תגובה אלרגית/דלקתית כך שהמצב מוחמר עוד יותר.

איך למנוע וכיצד לטפל באסתמה?

הטיפול המונע ברפואה הקונבנציונלית הוא שימוש במשאפים, שניתנים גם כטיפול אקוטי בזמן התקף וגם כטיפול מונע. סטרואידים שמשפיעים על כלל מערכות הגוף בתופעות לוואי קשות ולא נעימות. הטיפול הנטורופתי ותזונה – כיצד הם נכנסים לתמונה?

תהליך דלקתי מקומי יכול להיות מושפע מתהליכי דלקת כלליים, הישנות ותכיפות של אירועים כאלו גורמים לפגיעה כרונית ברירית דרכי הנשימה.

תהליך מניעה וטיפול נטורופתי יעבוד במספר מישורים:

  • נ ש י מ ה – תרגילי נשימה מודרכים, דרך פעילות גופנית מתונה כיוגה, טאי-צ'י וכדומה, סדנת ריברסינג, מדיטציה או דימיון מודרך.

  • חיפוש אחר הגורמים המעוררים התקפי אסתמה (בתזונה, בצמחים, במצבים חברתיים, באורח החיים)

  • תזונה נוגדת דלקת לריפוי ושיקום הריריות הפגועות והורדת מזונות מעוררי דלקת (ארחיב על כך בהמשך)

  • תוספים המכילים מיצוי חומרים פעילים כמו קוורציטין - חומר טבעי המצוי בקליפת הבצל הסגול והזהוב בחמוציות ועוד, ידוע ביעילותו בטיפול באסתמה בשילוב עם ברומלין – אנזים המצוי באננס ומשמש לעיכול החלבון והפחתת תסמיני אלרגיה. פרוביוטיקה – מחזקת את רירית מערכת העיכול ובכך מחזקת את יכולת התמודדות הגוף עם גורמים אלרגנים. תוספים נוספים כמו האומגה 3 וה MSM מטפלים בתהליכים הדלקתיים ברירית הנשימה.

  • צמחי מרפא – סרפד, אסטרגלוס, יופרזיה, קורנית, שוש קירח, בוצין, אלתיאה ועוד.. מיצוי הצמחים בטינקטורה או כמוסה, שימוש בשמן האתרי דרך מבער או כשמן גוף יחזק את הגוף בהתמודדות עם אלרגנים וישפר ריפוי תהליכי הדלקת ויפחית שכיחות התקפי אסתמה

חשוב לציין שקיימות פורמולת כאלו בשוק אך יש יתרון לרקיחת פורמולה המותאמת אישית, מכיוון שכל אדם מביא עימו סיפור חיים וסיבותיו לאסתמה הן ייחודיות לו. – כאן נכנס תפקיד המטפל הנטורופת באבחון ועבודת מגע (רפלקסולוגיה, עיסוי ועוד)

התזונה ואסתמה

להלן רשימת מזונות מומלצים נוגדי דלקת ומשקמי ריריות דרכי נשימה: חשיבות רבה למזונות שיכילו אנזימי עיכול, נוגדי חמצון, מינרלים חיוניים כגון אבץ ומגנזיום וויטמיני Cו- B

בצל ושום, פירות יער כמו אוכמניות, חמוציות, פטל ודובדבנים. רימון, ענבים סגולים, תפוחי עץ, סלק. ירקות לבנים – צנון, קולורבי, כרוב לבן, ירקות ירוקים עליים וכתומים – גזר, דלעת: קיימת חשיבות רבה לאכילת מגוון גדול של ירקות חיים כולל נבטים (נבטי ברוקולי, צנונית, מאש) זרעי דלעת, חמניה ושקדים.

מזונות המכילים אומגה 3 – ככל שהגוף יקבל יותר חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3 כך יווצרו פחות מתווכי דלקת, אומגה 3 ניתן כמובן להשיג בכמוסות אך גם באגוזי מלך, זרעי פשתן טחונים, גרעיני צ'יה, אצות ים, דגי ים כמו הסלומון, טונה, הרינג ומקרל

תבלינים מומלצים הם הכורכום והג'ינג'ר – חומרים פעילים שבתבלינים אלו משקמים את הריריות ומסייעים במחלות דרכי נשימה

חלבון קל לעיכול – חלבון מהצומח, נמצא בקטניות, אגוזים וזרעים, קינואה

מזונות מעוררי דלקת – מזונות שאינם מומלצים:

מזונות מהחי – בשר, עוף וביצים – מומלץ להמעיט את השימוש

מוצרי חלב – חשוב לבדוק רגישות למוצרי החלב, מומלץ להמעיט בחלב פרה ולסתפק ביוגורט ולבנה מחלב עיזים/כבשים

שומן רווי ושומן טראנס המצוי במרגרינה, מזון מטוגן, חטיפים, ממתקים ועוד

סוכר לבן ופחמימות פשוטות (נטולות סיבים כמו הלחם הלבן) (ההמלצות הניתנות כאן הן כלליות ויש לבחון כל מקרה לגופו)

bottom of page