top of page
  • מערכת לבריאות

התמכרות למין, לפורנו וסקס: תסמינים, אבחון וטיפול

בעוד שהתמכרות למין עשויה להישמע כהתמכרות קלה ומתגמלת, למתמודדים איתה היא סבל של ממש. התמכרות לפורנו ולמין עלולה להוביל לאובדן שעות שינה עקב צפייה מרובה בתכנים פורנוגרפיים, ירידה בתפקוד בעבודה, בזבוז זמן רב על חיפוש פרטנרים מיניים באתרי הכרויות או באתרי זנות, בזבוז כסף, פגיעה בקשרים הבינאישיים, תחושת בושה וירידה בתחושת הביטחון העצמי והידבקות במחלות מין.

התנהגויות נפוצות הקשורות להתמכרות למין הם צפייה מרובה בפורנוגרפיה, קיום יחסי מין מחוץ למערכת הזוגית, צ'טים ושיחות וידאו בעלות תכנים מיניים, קיום יחסי מין עם פרטנרים מזדמנים, שימוש בזנות, התנהגויות מיניות מסוכנות. עדיין, עיסוק רב במין אינו הקריטריון היחיד. כשאנו מדברים על התמכרות למין אנו מדברים גם על תחושת איבוד שליטה על ההתנהגות וניסיונות כושלים לבצע שינוי. יותר מכך – בהתמכרות למין ממשכים עם דפוסי ההתנהגות הבעייתיים למרות התוצאות ההרסניות שעלולות להיות לכך. כשמין הופך להיות דרך התמודדות עם קשיי החיים ועם הרגשות, כאשר הדחפים המיניים מפריעים לתפקוד היומיומי וכאשר קיימת פגיעה במימוש העצמי – כל אלו גם הם סימנים שייתכן שמדובר בהתמכרות למין.

האבחון עצמו הוא סוגיה מורכבת. למרות שקיימות עדויות ממחקרים ומאנשי מקצוע על קיום הבעיה, לא נקבעו קריטריונים ספציפיים לאבחון ההתמכרות. כתוצאה, האבחון הטוב ביותר יתבצע באמצעות שיחה עם איש מקצוע דוגמת פסיכולוג או פסיכיאטר.


ידיים

טיפול בהתמכרות לפורנו ולסקס

כמו בהתמכרויות התנהגותיות אחרות, גם בהתמכרות לפורנו ולסקס, הטיפול המומלץ הוא טיפול שיחתי עם איש מקצוע. קיימות מגוון גישות לטיפול בהתמכרויות כאשר המוכרות ביניהם הן טיפול קוגניטיבי התנהגותי, טיפול בקבלה ומחויבות (ACT), הגישה המוטיבציונית וטיפול קבוצתי בגישת שתיים עשרה הצעדים (מכורים למין אנונימיים). לכל אדם סגנון משלו ולכל אדם מתאימה דרך העבודה האישית לו.


המטרה של הטיפול אינה להיגמל ממין כמובן. מין הוא דבר טבעי ורצוי. הטיפול יתמקד בקיום יחסי מין המותאם לערכים ולסגנון החיים שהאדם מכוון אליו, מתן כלים להתמודדות עם מחשבות חוזרות ונשנות על מין, שיקום קשרים עם בני-הזוג, התמודדות עם בושה ואשמה, אסטרטגיות לפתרון בעיות ובמידה ועולים נושאי עומק נוספים התייחסות גם להם (דוגמת התמודדות עם טראומה, ביטחון עצמי נמוך).


במקרים מסוימים מומלץ לשלב טיפול תרופתי. במקרים אלו יש לפנות לפסיכיאטר כדי לבצע התאמה תרופתית מתאימה. גם במקרים אלו השילוב של טיפול תרופתי עם טיפול שיחתי הוא המומלץ ביותר היות שהטיפול הנפשי הוא זה שמלמד את האדם דרכי התמודדות יעילות עם הדחף למין והוא זה שייצר את השינוי לטווח הארוך.


התמודדות עם התמכרות לפורנו ולמין מלווה בסכנה של ממש - החל מהתמודדות בלתי פוסקת עם שקרים, בושה ואשמה ועד התנהגויות מיניות מסוכנות ממש. קיימות אפשרויות טיפול יעילות עבור אנשים המחפשים להיגמל מההתמכרות. ההמלצה הטובה ביותר היא להתחיל לבדוק את האפשרויות הקיימות ולגלות מה דרך הטיפול הטובה ביותר עבורכם - טיפול אישי, טיפול קבוצתי או קבוצות לעזרה עצמית.


ד"ר ענבר כהן בעלת קליניקה לטיפול במצבי שונים: התמכרויות, משברי החיים, ביטחון עצמי ודימוי עצמי, חרדה, התפרצויות כעס ומשברי החיים. המפגשים מתקיימים בקליניקה או באונליין. למידע נוסף בקרו באתר www.inbarcohen.com או צרו קשר בטלפון מספר: 052-690909.

bottom of page