הרגלי שינה להתפתחות תקינה של תינוקות וילדים
top of page
  • מערכת לבריאות

הרגלי שינה להתפתחות תקינה של תינוקות וילדים


הורים רבים שואלים את עצמם ואותנו, יועצות השינה, "האם הילד שלי ישן מספיק, כמה שעות הוא צריך לישון?"

חששות רבים מניעים את השאלה הזו. בטיפת חלב אומרים לנו ההורים שחוסר שינה עלול לעכב את התפתחותו התקינה של הילד, לפי הספרות המקצועית ילדים שישנים מתחת למומלץ חולים יותר ובוגרים שלא ישנים מספיק מתקשים להתרכז ולתפקד היטב ביום-יום. הכל נכון! אין מחלוקת שלשינה השפעה משמעותי על תפקוד הגוף, הרי השינה היא צורך קיומי והישרדותית. לא בכדי נולד הביטוי 'מת מעייפות' - מחקרים מראים כי השינה היא צורך בסיסי וחיוני כמו אוכל, מים וחמצן. רגע לפני שנרחיב בעניין חשיבות השינה אצל ילדים, חשוב שנכיר את חשיבותה של השינה שלכם הקוראים הבוגרים. כיצד אתם מתפקדים במקום העבודה כשאתם עייפים ואיך זה משפיע על מערכת היחסים שלכם עם בן/בת הזוג, עם חברים, קולגות, שאר בני המשפחה?


הרגלי שינה של תינוקות

מחקרים שנעשו בארה"ב מראים שתאונות דרכים רבות קשורות לחוסר שינה וזאת מכיוון שמהירות התגובה מושפעת מכמות שעות השינה. חוסר שינה אצל ההורים עשוי לפגוע בכל אלו ובנוסף על מצבי רוח, התקפי חרדה, עשוי להוביל לדיכאון, במיוחד לאחר לידה וכן על חוסר מוטיבציה, רגישות יתר לסביבה, אפילו על הקשר שלנו עם הילד והמון לחץ. מאידך, כמות טובה של שעות שינה ידועה כמרעננת פעילות של מערכות גופניות, תורמת להתגבשות הזיכרון, מחזקת את מערכת החיסון (חוסר שינה מחליש את מערכת החיסון), מסייעת בריכוז ובקבלת החלטות ומגבירה את קצב חילוף החומרים. במילים אחרות, אם ברצוננו לתפקד היטב במהלך היום עלינו לישון 'טוב' ואל לנו להזניח את איכות וכמות השינה של הילדים. שינה בקרב ילדים

חוסר שינה אצל ילדים קריטי כיוון שבשלבי השינה העמוקה בלילה מופרש הורמון הגדילה. הפרעות שינה קשות במיוחד עלולות לפגוע בצמיחה הפיזית ובהתפתחות התקינה של הילד. איך תדעו אם הילד שלכם ישן מספיק? כל ילד צריך כמות שעות שינה שונה. ניתן לראות על הילדים שלנו כיצד הם מתנהגים בשעות העירות, האם נוטים לשינויי מצבי רוח, בוכים הרבה, עצבניים, אקטיביים מדי? "אבל הוא לא עייף", אומרים לנו הורים רבים. דעו כי ילדים שאינם ישנים מספיק מגיבים לעיתים באקטיביות יתר, זה עשוי לבוא לידי ביטוי במצבים בהם הורים משכיבים את ילדם שעד לפני רגע שפשף עיניים, פיהק ואפילו הגיע למצבי בכי מעייפות וברגע שנכנס למיטה הפך ערני ופעיל, טעות נפוצה היא להוציא את הילד לעוד קצת משחק כדי שיתעייף – כיוון שזו תגובה של עייפות יתר, במצבים כאלו רצוי להישאר עם הילד ולעזור לו להיכנס למצב שינה כי זה מה שהוא זקוק.

הטבלה הבאה מתארת ומסכמת את ממוצע שעות השינה שהילד זקוק ובהתאם לגילו:


ממוצע שעות השינה שהילד זקוק ובהתאם לגילו

זכרו: ייתכן וילדכם זקוק ליותר או פחות שעות שינה מהמצוין, הטבלה מציינת ממוצעים וכמובן שכמות שעות השינה היא אינדיבידואלית וכפי שציינתי, ניתן לראות זאת על תפקוד ילדכם בשעות הערות.

bottom of page