5 מזונות להורדת כולסטרול באופן טבעי - הגנה טעימה להפחתת כולסטרול
top of page
  • מערכת לבריאות

5 מזונות להורדת כולסטרול באופן טבעי - הגנה טעימה להפחתת כולסטרול

מהו כולסטרול רע (LDL) ?

ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה LDL (Low Density Lipoprotein) , המכונה בדרך כלל "כולסטרול רע", הוא סוג של ליפופרוטאין הנושא את הכולסטרול מהכבד אל התאים בכל הגוף. בעוד שכולסטרול חיוני לתפקודי גוף שונים, כולל ייצור הורמונים וממברנות תאים, עודף של כולסטרול LDL עלול להוות סיכונים בריאותיים. כולסטרול LDL נחשב ל"רע" מכיוון שכאשר יש שפע שלו בזרם הדם, הוא עלול להוביל להצטברות של כולסטרול בדפנות העורקים, ויוצרים פלאקים. לוחות אלו עלולים להצר ולהקשיח את העורקים, מצב המכונה טרשת עורקים. כתוצאה מכך, זרימת הדם עלולה להיות מוגבלת, ואם רובד נקרע, זה יכול לגרום לקרישי דם, שעלולים לגרום להתקפי לב או שבץ. ניטור וניהול רמות כולסטרול LDL באמצעות תזונה מאוזנת, פעילות גופנית, ובמידת הצורך, תרופות, חיוניים לשמירה על בריאות הלב ומניעת מחלות לב וכלי דם.


כולסטרול רע ערכים

הרמות המומלצות לכולסטרול LDL יכולות להשתנות בהתאם לגורמי בריאות אינדיבידואליים והערכות סיכונים. עם זאת, באופן כללי, איגוד הלב האמריקאי (AHA) מספק את ההנחיות הבאות לרמות כולסטרול LDL:

1. אופטימלי: פחות מ-100 מ"ג/ד"ל

2. קרוב לאופטימלי: 100-129 מ"ג/ד"ל

3. גבולי גבוה: 130-159 מ"ג/ד"ל

4. גבוה: 160-189 מ"ג/ד"ל

5. גבוה מאוד: 190 מ"ג/ד"ל ומעלה

חשוב לציין כי אלו הן הנחיות כלליות, וספקי שירותי בריאות עשויים לשקול גורמים אחרים, כגון סיכון קרדיווסקולרי כללי, בעת קביעת יעדי כולסטרול מתאימים לאדם. שינויים באורח החיים, כולל תזונה בריאה ללב, פעילות גופנית סדירה, ובמידת הצורך, תרופות, עשויים להיות מומלצים כדי לנהל ולהוריד את רמות הכולסטרול LDL. אנשים צריכים לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם אנשי מקצועות הבריאות שלהם כדי לקבוע יעדים מותאמים אישית על סמך מצבם הבריאותי הספציפי וגורמי הסיכון שלהם. בדיקות כולסטרול סדירות הן גם חיוניות לניטור וניהול רמות הכולסטרול לאורך זמן.


שמירה על רמות כולסטרול בריאות היא חיונית לבריאות הלב, שכן רמות כולסטרול גבוהות עלולות להוביל לטרשת עורקים ולהגביר את הסיכון למחלות לב וכלי דם. בעוד שתרופות יכולות לעזור בניהול הכולסטרול, שילוב מזונות מסוימים בתזונה שלך יכול גם למלא תפקיד משמעותי בהורדת רמות הכולסטרול באופן טבעי. במאמר זה, נחקור חמישה מזונות טעימים ומזינים שהוכחו כיעילים בהפחתת כולסטרול.


סל קניות בסופר

1. שיבולת שועל ודגנים מלאים:

אחת הדרכים הקלות ביותר להורדת כולסטרול היא על ידי שילוב שיבולת שועל ודגנים מלאים בתזונה היומית שלך. מזונות אלו עשירים בסיבים מסיסים, המסייעים בהפחתת כולסטרול ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה (LDL), המכונה לעתים קרובות כולסטרול "רע". הסיבים המסיסים בשיבולת שועל נקשרים לכולסטרול במערכת העיכול, ומונעים ממנו להיספג במחזור הדם.

כלול מגוון של דגנים מלאים כגון שיבולת שועל, שעורה, אורז חום וקינואה בארוחות שלך. שאפו לפחות שלוש מנות של דגנים מלאים ליום כדי לקצור את היתרונות של הורדת הכולסטרול.

2. דגים שומניים:

דגים שומניים, כגון סלמון, מקרל, פורל וסרדינים, הם מקורות מצוינים לחומצות שומן אומגה 3. השומנים הבריאים הללו הוכחו כמפחיתים טריגליצרידים ומגבירים את הכולסטרול בצפיפות גבוהה של ליפופרוטאין (HDL), הידוע לרוב ככולסטרול "טוב". חומצות שומן אומגה 3 גם עוזרות להפחית את הדלקת ולהגן על כלי הדם.

נסה לכלול דגים שומניים בתזונה שלך לפחות פעמיים בשבוע. צלייה, אפייה או אידוי הן שיטות בישול בריאות יותר בהשוואה לטיגון. אם אינך חובב דגים, שקול תוספי אומגה 3, אך תמיד עדיף להשיג חומרים מזינים ממזונות מלאים במידת האפשר.

3. אגוזים וזרעים:

שקדים, אגוזי מלך, זרעי פשתן, זרעי צ'יה ואגוזים וזרעים אחרים עשירים בשומנים חד בלתי רוויים ורב בלתי רוויים, שיכולים לסייע בהורדת רמות כולסטרול LDL. בנוסף, מזונות אלו מכילים סטרולים צמחיים, בעלי מבנה דומה לכולסטרול ויכולים לעזור לחסום את ספיגת הכולסטרול במערכת העיכול.

שלבו חופן אגוזים או זרעים בחטיפים היומיומיים שלכם או פזרו אותם על סלטים ויוגורט. עם זאת, שימו לב לגודל המנות, מכיוון שאגוזים הם עתירי קלוריות. כוונו לקומץ קטן (28 גרם) ליום.

4. פירות ופירות יער:

פירות ופירות יער הם לא רק טעימים אלא גם עשירים בנוגדי חמצון, ויטמינים וסיבים מסיסים, מה שהופך אותם ליעילים בהפחתת רמות הכולסטרול. פירות יער, במיוחד, מכילים תרכובות הנקראות פלבנואידים אשר נקשרו להורדת כולסטרול LDL.

כלול מגוון של פירות ופירות יער בתזונה שלך, כגון תפוחים, תפוזים, תותים ואוכמניות. שאפו לפחות 2 מנות פרי ביום כחלק מתזונה בריאה ללב.


פירות יער

5. ירקות וקטניות:

ירקות וקטניות הם תחנות כוח תזונתיות התורמות לבריאות הלב על ידי אספקת סיבים, ויטמינים ומינרלים. הסיבים המסיסים במזונות אלו מסייעים בהורדת רמות הכולסטרול על ידי קשירה לכולסטרול וסילוקו מהגוף.

שלבו בארוחות שלכם מגוון צבעוני של ירקות כמו ברוקולי, גזר, תרד ובטטה. בנוסף, קטניות כגון עדשים, חומוס ושעועית שחורה הן אפשרויות מצוינות להגברת צריכת הסיבים.

יצירת תפריט לדוגמה להפחתת כולסטרול כרוכה בשילוב מזונות העשירים בסיבים מסיסים, חומצות שומן אומגה 3 וחומרי תזונה אחרים בריאים ללב. להלן תפריט לדוגמה ליום המתמקד בהורדת כולסטרול.


על ידי הכללת מזונות טעימים ועמוסים בחומרים מזינים אלה בתזונה שלך, אתה יכול לתרום באופן פעיל לשמירה על רמות כולסטרול בריאות ולקידום בריאות הלב וכלי הדם הכללית. זכרו ששינויים תזונתיים עובדים בצורה הטובה ביותר בשילוב עם אורח חיים הכולל פעילות גופנית סדירה, שמירה על משקל תקין והימנעות מעישון. כמו תמיד, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות או עם דיאטנית מוסמכת לפני ביצוע שינויים משמעותיים בתזונה, במיוחד אם יש לך מצב בריאותי קיים או נוטל תרופות.


תפריט לדוגמא להפחתת כולסטרול

ארוחת בוקר:

- שיבולת שועל עם פירות יער טריים ושקדים.


- רכיבים:

- 1/2 כוס שיבולת שועל

- 1 כוס חלב רזה או חלופה על בסיס צמחי

- 1/2 כוס פירות יער טריים (כגון אוכמניות או תותים)

- 1 כף שקדים קצוצים

- 1 כפית זרעי צ'יה


- הוראות:

1. מבשלים את שיבולת השועל עם חלב לפי הוראות האריזה.

2. מעל שיבולת השועל פירות יער טריים, שקדים קצוצים וזרעי צ'יה.


חטיף של אמצע הבוקר:

- פרפה יוגורט יווני


- רכיבים:

- 1 כוס יוגורט יווני דל שומן

- 1/2 כוס פירות יער מעורבים (אוכמניות, פטל או תותים)

- 1 כף זרעי פשתן טחונים

- 1 כפית דבש (לא חובה)


- הוראות:

1. שכבה יוגורט יווני עם מעורב פירות יער בכוס.

2. מפזרים מעל זרעי פשתן טחונים ומזליפים דבש אם רוצים.


ארוחת צהריים:

- סלט סלמון בגריל


- רכיבים:

- 4-6 אונקיות של פילה סלמון בגריל

- ירקות מעורבים (תרד, קייל, ארוגולה)

- עגבניות שרי

- פרוסות מלפפון

- 1/4 אבוקדו, פרוס

- רוטב שמן זית וחומץ בלסמי


- הוראות:

1. שלבו את הסלמון הצלוי עם ירקות מעורבים, עגבניות שרי, פרוסות מלפפון ואבוקדו.

2. מזלפים שמן זית וחומץ בלסמי כרוטב.


חטיף אחר הצהריים:

- חופן אגוזים מעורבים


- רכיבים:

- חופן קטן של אגוזים מעורבים (שקדים, אגוזי מלך, פיסטוקים)


- הוראות:

1. תהנו מחופן קטן של אגוזים מעורבים כחטיף משביע ובריא ללב.


ארוחת ערב:

- מוקפצים עדשים וירקות


- רכיבים:

- 1 כוס עדשים מבושלות

- ירקות מוקפצים מעורבים (ברוקולי, פלפל, גזר)

- שן שום אחת, קצוצה

- רוטב סויה דל נתרן

- אורז חום או קינואה (1/2 עד 1 כוס)


- הוראות:

1. מקפיצים את הירקות והשום הטחון בכמות קטנה של שמן זית.

2. מוסיפים למוקפץ עדשים מבושלות ורוטב סויה.

3. מגישים על מצע של אורז חום או קינואה.


נשנוש ערב:

- תפוח פרוס עם חמאת בוטנים


- רכיבים:

- 1 תפוח בינוני, פרוס

- 1 כף חמאת בוטנים טבעית


- הוראות:

1. טובלים פרוסות תפוח בחמאת בוטנים לנשנוש משביע ובריא ללב.


זכור לשמור על שתייה לאורך כל היום על ידי שתיית מים מרובה, תה צמחים או משקאות דלי קלוריות אחרים. התאם את גודל המנות על סמך הצרכים הקלוריים האישיים והעדפות התזונה. בנוסף, התייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות או עם דיאטנית רשומה לקבלת ייעוץ מותאם אישית המבוסס על מצבך הבריאותי והמטרות הספציפיות שלך.

bottom of page